BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven PLMA
  • Onderwerpen huismerken
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zwitserland is kampioen huismerken, België op tweede plaats

iconFood17 juni, 2022

In drie Europese landen vertegenwoordigden huismerken in 2021 meer dan de helft van de verkochte FMCG-volumes: Zwitserland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Lager geprijsd

Liefst 57,6% van de verkochte producten in Zwitserse supermarkten zijn huismerken. Daarmee is Zwitserland Europees kampioen. De zilveren medaille is voor België, waar private label een aandeel heeft van 54,6%. Het podium wordt vervolledigd door het VK, met een volumeaandeel van 50,4% voor distributiemerken.

Het waarde-aandeel van die huismerken ligt doorgaans wel beduidend lager: een logisch gevolg van het feit dat supermarkten hun huismerken vaak inzetten als goedkoper alternatief voor A-merken. Zwitserland is een uitzondering: in omzet hebben huismerken daar een aandeel van 51,9%. In België is het verschil veel groter: private label vertegenwoordigt er een omzetaandeel van 36,3%, wat erop wijst dat huismerken er significant lager geprijsd zijn dan nationale merken.

Grote verschillen

Eén en ander blijkt uit de nieuwste editie van het International Private Label Yearbook, een uitgave van PLMA (de associatie van de huismerkfabrikanten) en onderzoeksbureau NielsenIQ. Al sinds 1998 geeft dat jaarboek een overzicht van de trends en cijfers voor huismerken in 18 Europese landen.

In precies de helft van de 18 onderzochte landen bedraagt het volumeaandeel van huismerken meer dan 40%. Al zijn er wel erg grote verschillen: Turkije is een opmerkelijke achterblijver, met een aandeel van amper 5,7% voor huismerken. Hier hebben de nationale merken het terrein nagenoeg voor zich alleen.

Pindakaas en surimi

Opmerkelijk: veruit de sterkst stijgende huismerkreferentie in België in 2021 was pindakaas, met een groei van liefst 35,2% in volume en 23,8% in waarde. De productcategorie met het hoogste aandeel private label is gerookte vis (93% in volume, 91,7% in waarde).

De grote winnaar in Nederland was surimi, met een groei van 23,5% in volume en 25,6% in waarde. De categorie met het hoogste aandeel onder huismerk in dat land is verse pizza (94,7% in volume, 95,4% in waarde).

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In drie Europese landen vertegenwoordigden huismerken in 2021 meer dan de helft van de verkochte FMCG-volumes: Zwitserland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood28 juni, 2022
    Crisis of niet, de innovatiemachine van P&G dendert door

    Het antwoord op de huidige crisis ligt niet in blinde prijsverlagingen, wel in doordachte innovatie, zegt Olivier Lemay van P&G. Voor superieure producten wil de consument wél betalen. “We hebben een enorme innovatiepijplijn voor de komende jaren.”

  • iconFood28 juni, 2022
    Lotus Bakeries koopt Britse snacksfabrikant Peter’s Yard

    Lotus Bakeries zet z’n diversificatiestrategie verder met de acquisitie van Peter’s Yard, een Brits producent van chips en crackers. Het bedrijf had al een minderheidsbelang en neemt nu alle aandelen over.

  • iconFood27 juni, 2022
    Gorillas zoekt steun (en winst) bij grote retailers

    Er komen meer samenwerkingen zoals die tussen Gorillas en Jumbo. Flitsbezorger Gorillas heeft die partnerships nodig om winstgevend te worden.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN