RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gigantische groei e-commerce in Duitsland

icon
m-Tail20 november, 2013

Jaargroei ook 44 procent

Als die voorspelling uitkomt, dan wil dat zeggen dat de e-commerce in Duitsland ook over het hele jaar een groei van 44 procent zou kennen, tegenover ‘maar’ 27 procent vorig jaar. Ter vergelijking: Nederland kende een groei van ongeveer 8 procent in de eerste jaarhelft.

 

Online aankopen representeren ongeveer 83 procent van alle aankopen op afstand in Duitsland. De verkoop via catalogi is nog goed voor iets meer dan 8 miljard euro. Pas sinds 2009 wordt er meer verkocht via online verkopen dan via catalogi.

 

Duitsland 6e online retailland ter wereld

Volgens de onlangs gepubliceerde Global Retail E-Commerce Index van A.T. Kearney is Duitsland het zesde grootste e-commerceland ter wereld. Het rapport kwalificeert Duitsland als “een groeiende online dynamo” en voorziet voor de jaren tot 2017 een snellere groei van de online retailverkopen dan in de rest van West-Europa.

 

A.T. Kearney verwacht dat de Duitse online omzet tot 2017 elk jaar met zo’n 12 procent zal groeien. Duitsland is dan ook een grote markt met ruim 81 miljoen inwoners, waarvan 83 procent beschikt over een internet-aansluiting. 77 procent van de Duitse consumenten heeft al eens een online aankoop gedaan, en zijn zij ook bedreven in het online zoeken en vergelijken van producten. De gemiddelde Duitser surft dagelijks anderhalf uur en maakt veel gebruik van prijsvergelijkingssites als Idealo en Günstiger.

 

Sociale media en multichannel

Volgens het rapport blijft het gebruik van sociale media in Duitsland wel wat achter: slechts 43 procent van de Duitsers blijkt in de oriëntatiefase voor de aankoop te lezen wat anderen op sociale media over de producten melden. Wel maken Duitse retailers een inhaalslag door meer aandacht te geven aan het gebruik van verschillende types sociale media.

 

Een goed voorbeeld is de van origine Duitse multinational Adidas, die sociale media nadrukkelijk inzet in zijn multichannelstrategie. Adidas heeft tien ‘Adidas Neo’-winkels geopend, die zich richten op een doelgroep van 14 tot 19 jaar die in de winkels items op touchscreens kunnen bekijken en via sociale media bespreken, om vervolgens de aankoop te doen.

 

Amazon: al 15 jaar in Duitsland

Wat er ook aan bijdraagt dat Duitsland mondiaal in de voorhoede van e-commerce loopt, is het feit dat het de thuismarkt is van enkele vooraanstaande online retailers en van traditionele retailers met online ambities (en diepe zakken). Bovendien is het een strategische doelmarkt van Amazon, die de potentie van de Duitse markt al 15 jaar geleden erkende en betrad door de overname van de Duitse boekenverkoper Telebuch. In datzelfde jaar werd Amazon ook in het Verenigd Koninkrijk actief door de overname van Bookpages.co.uk.

 

Otto en Amazon vertegenwoordigen nu ongeveer de helft van de Duitse online retailmarkt, maar nieuwkomers als Zalando en traditionele spelers als MediaMarkt en Saturn (beiden onderdeel van de Metro Gruppe) blazen ook flink in de bus. Zo nam MediaMarkt in 2011 de online concurrent Redcoon over. De combinatie van een grote, veelbelovende markt met sterke spelers stuwt de online dynamiek in Duitsland en dat spel zal in de jaren die komen alleen maar sterker worden gespeeld.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN