RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maakt Google online shoppen duurder?

icon
m-Tail12 december, 2013

Verwarring bij de klant

Wie wel eens via het internet winkelt, weet dat vergelijkend onderzoek heel belangrijk is. Veel online shoppers zijn echter online veel minder fanatiek op zoek naar de goedkoopste prijzen, dan wanneer ze gewoon in de winkelstraat gaan winkelen.  Op het internet is het vaak de eerste relevante link die het pleit wint en sommige bedrijven betalen grof geld om met een gesponsorde link helemaal bovenaan te staan in de zoekresultaten of daar vlak naast. 

 

Die betaalde links zijn te herkennen aan hun gele achtergrond, maar niet elke surfer weet dat of staat daarbij stil. “Zelfs ervaren gebruikers klikken nog wel eens mis“, zegt Google-kenner Henk van Ess aan De Morgen. “Recent onderzoek wijst uit dat 40 procent van de gebruikers geen verschil ziet tussen de advertenties en de zoekresultaten.“

 

Dat wil echter niet zomaar zeggen dat het de schuld van Google is: de zoekgigant heeft onlangs zelfs nog een extra aanpassing gedaan die advertenties nog duidelijker moeten maken. Bovendien wijzen analisten erop dat Google als doel heeft de beste resultaten naar voor te brengen, niet (per se) de goedkoopste.

 

Google houdt algoritme geheim

Waarom bepaalde advertenties of zoekresultaten bovenaan verschijnen, is niet helemaal geweten. Google werkt voor de rangschikking van hun zoekresultaten met een ingewikkeld en geheim algoritme. “Indien Google dit volledig bekend zou maken, zou het door concurrerende zoekmachines als Bing, Yahoo, Ask en Baidu (China) makkelijk nagebouwd kunnen worden en zou Google zichzelf voor een deel inwisselbaar maken met die andere zoekmachines”, weet Joris Roebben van Bakermen.

 

“Wat we wel weten is welke factoren allemaal invloed hebben op dat befaamde algoritme dat Google zo groot gemaakt heeft en ervoor zorgt dat tot vandaag geen enkel ander bedrijf erin geslaagd is even goede zoekresultaten aan te bieden aan zijn gebruikers.” Daarbij houdt Google rekening met links op je website, betrouwbaarheid en relevantie van de inhoud ten opzichte van de zoekopdracht.


Ook je zoekgeschiedenis wordt in rekening gebracht, zodat resultaten van persoon tot personen kunnen veranderen. Het is die combinatie van factoren die bepaalt of een link bovenaan staat. Omdat vrijwel niemand weet hoe Google exact werkt, is het ook moeilijk te bewijzen dat Google er foute praktijken op nahoudt.

 

Niet altijd best betalende bovenaan

“Welke advertenties we tonen hangt af van een heleboel zaken. Naast prijs gaat het ook over relevantie, ratings en aantal kliks“, zegt het bedrijf zelf aan The Financial Times. Een stelling die wordt bijgestaan door socialmedia-expert Roebben: “In tegenstelling tot wat er vaak beweerd wordt is het niet het bedrijf met de meeste centen (lees: dat het meest kan betalen om jouw klik te krijgen) dat automatisch bovenaan de betalende zoekresultaten getoond wordt”.

 

“Er bestaat ook zoiets als een kwaliteitsscore die afhankelijk is van hoe je campagne opgebouwd is, hoe gebruikers omgaan met je advertenties, of ze erop klikken enzovoort. De combinatie van kwaliteitsscore en het bod dat je als bedrijf uitbrengt bepaalt de volgorde.”

 

Uiteindelijk blijkt het er dus op neer te komen dat je je als consument online op dezelfde manier moet gedragen, zoals je dat in de winkelstraat zou doen. Prijzen vergelijken en uitzoeken welke informatie eigenlijk enkel reclame is hoort daar zeker bij: “Gezond boerenverstand brengt je online ook een stap verder”, besluit Roebben.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN