RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online groeit enorm tegen 2020, maar winkels blijven belangrijk

icon
m-Tail28 november, 2013

Online aandeel groeit van 17 naar 52 procent

Als het aan de consument ligt, zal online retail de komende zeven jaar een enorme groei beleven. Die 52 procent van de totale retailomzet is immers ruim drie keer het huidige omzetaandeel van online, dat nu op 17 procent uitkomt.

 

Interessant is het verschil met de mening van de 460 experts, die ook door de onderzoekers zijn geïnterviewd. De experts zijn veel meer behoudend over de opmars van online en schatten het aandeel van online in de totale retailverkopen anno 2020 in op 36 procent. Een – vergeleken met de consumenten – zeer behoudende inschatting, ondanks het feit dat het bij online niet alleen om thuis bestelde items gaat, maar ook om online orders op het werk of in de winkel.

 

Vervagende grenzen tussen fysiek en virtueel

Omdat het belang van de winkel overeind blijft, kun je stellen dat de winkel veel meer een inspirerende en adviserende rol zal gaan vervullen in de oriëntatiefase. Consumenten worden immers veel meer crossmediaal en zien de grenzen tussen virtuele en fysieke retail vervagen. Eenmaal in de winkel, kan de klant ter plaatse online bestellen om vervolgens de producten thuisbezorgd te krijgen, of op te halen op een plaats en tijdstip die de klant het beste past.

 

Maar voor lang niet alle retailbranches blijft het belang van de winkel overeind. Als het om de aanschaf van kleding, schoenen, sportartikelen, lifestyleartikelen en levensmiddelen gaat, zien de meeste klanten ook anno 2020 nog het belang in van winkelbezoek, op voorwaarde dat de winkels veel meer aandacht moeten besteden aan integratie van online service- en bestelfuncties.

 

Producten als vliegtickets, toegangskaartjes voor evenementen en verzekeringen zullen voor het grootste gedeelte online worden gekocht. Dat geldt volgens het onderzoek ook voor pakketreizen en telecom: de oriëntatie voorafgaande aan de aankoop van goed deze vergelijkbare artikelen gaat online veel sneller en beter.

 

Geen behoefte aan persoonlijke service

Met de opkomst van digitale dienstverlening, zowel in de winkels als elders, neemt ook de vraag naar het delen van persoonlijke gegevens toe. In een tijd van Big Data, waar data-analyse de grondstoffen moeten leveren voor klantenservice op maat, reageren consumenten anno 2013 tweeslachtig. Hoewel 73 procent zegt bereid te zijn om persoonlijke gegevens te verstrekken, is slechts 13 procent voorstander van een volledig gepersonaliseerd aanbod.

 

Dat is vreemd, want juist die persoonlijke dienstverlening die de retailer veel meer relevant maakt voor individuele consumenten is de grote waarde die consumenten in ruil voor het afstaan van hun gegevens terugkrijgen. Toch hoeft die persoonlijke aandacht opeens niet zozeer, aldus de consument. Sterker nog: liefst 42 procent geeft de voorkeur aan een volledig algemeen aanbod.

 

Dit alles geeft te denken en leidt tot de conclusie dat er in de jaren die komen één constante factor waarheid blijft: de consument is en blijft een grillig wezen.

 

 

 

 

Voor het onderzoek Shopping 2020 ondervroeg GfK in samenwerking met verschillende brancheverenigingen bijna 12000 consumenten naar hun wensen en verwachtingen als het om shopping gaat. Het onderzoek is een initiatief van Thuiswinkel.org. Een samenvatting van het onderzoek kunt u hier downloaden.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN