RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Paul Nijhof: “Online mag geen add-on zijn”

icon
m-Tail10 september, 2015

Parallellen met de postorderverkoop

“Je moet het internet echt beschouwen als leidend verkoopkanaal. De fysieke winkel moet dan ook zijn functie herdenken, bijvoorbeeld door in te zetten op beleving. Ik zie hierin een parallel met de postorderverkoop. In de benadering van de klant kan je nog steeds print gebruiken, maar niet meer transactiegericht, wel om hem emotioneel te betrekken”, vertrouwt Nijhof ons toe.

 

Nijhof is mede-eigenaar van RFS Holding, de holdingmaatschappij boven Wehkamp, de online specialist in woon- en tuinaccessoires Fonq, de uitbater van gespecialiseerde internetverkopers Create2Fit en de financiëledienstenonderneming Lacent. In 2014 stapte hij over naar de Duitse thuiswinkelgroep Otto, waar hij directeur werd van het e-commercedeel van het Franse 3Si (3 Suisses). Op 1 mei 2015, toen de strategie daar was uitgetekend, legde hij die functie neer. Hij blijft wel verbonden aan diverse onderdelen van het bedrijf.

 

Technische aspecten worden randvoorwaarde

Nijhof zal op de RetailDetail Day de stelling verdedigen dat distributeurs resoluut hun groei moeten zoeken in de online verkoop. “Onderschat de evolutie niet. De nieuwe generaties zijn geboren in het internettijdperk. Ze zijn grootgebracht met sociale media. Door de mobiele toepassingen wordt dat nog geaccentueerd. Je moet het internet dan ook beschouwen als het leidende verkoopkanaal, met de fysieke winkels en de postorder als afgeleide. Zij moeten inzetten op beleving. De tijd dat grote voorraden in winkels dienden te worden gestockeerd, is voorbij.”

 

Al evolueert ook de online verkoop: “Het uitbouwen van een goede IT-infrastructuur en het opzetten van een sterke logistiek zijn nog steeds belangrijk, maar naarmate de markt meer volwassen wordt, zien we het belang ervan dalen. De technische aspecten worden steeds meer een randvoorwaarde. Een aantal spelers heeft die zaken immers al goed op orde. De focus verschuift daardoor naar het commerciële. Hoe goed ken je je klanten en hoe speel je daar op in? Je moet relevant zijn, zeker als je concurrentie hebt. Probeer ook verrassend te zijn. Kijk maar naar lifestyle en fashion, waar emotionele waarden een grote rol spelen.”

 

“Je moet inschatten wat de consumententrends zijn en wat dit betekent voor je merk en je organisatie. Wat zijn je sterke en minder sterke punten? Sluiten die aan bij de marktontwikkeling of moet je bijsturen? Belangrijk is dat je een consistent verhaal ontwikkelt rond je merk, je merkwaarde, je assortiment en de diensten die je verleent.”

 

Ondernemingscultuur is cruciaal

“Cruciaal daarbij is ook je hele ondernemingscultuur. Het komt erop aan dat je als leidinggevende je visie heel transparant moet delen met je kaderpersoneel, waarbij je moet openstaan voor hun bemerkingen. Als iedereen vervolgens mee is, moet je de mensen de ruimte geven om die visie snel te kunnen invullen. Het is dan beter te starten als iets voor 80% op de rails staat dan te wachten tot het 100% in orde is want dan dreig je te laat te komen”, zegt Nijhof.

 

Zowel voor een gespecialiseerde webwinkel als voor een generale met een divers aanbod valt volgens Nijhof iets te zeggen: “Met beide invullingen kun je succes hebben. Het komt erop aan om een verkoopplatform op te zetten en de klant oplossingen voor zijn behoeften aan te reiken.”

 

Zijn de Verenigde Staten daarbij nog steeds voorlopers op het gebied van online verkoop, of moeten we de mosterd uit China halen? “Twee jaar geleden trokken we met de Nederlandse brancheorganisatie Thuiswinkel.org naar Silicon Valley. Google startte er toen met de Shopping Express, een leveringsdienst die nog dezelfde dag bestellingen levert bij particulieren thuis. Er werd ook geëxperimenteerd met leveringen binnen het uur. Ik zou dus zeggen dat de VS nog steeds leidinggevend zijn. Maar vergeet ook het Vereniging Koninkrijk niet, waar de online markt zeer sterk ontwikkeld is. En we gaan ook naar China om daar een vinger aan de pols te houden”, aldus nog Nijhof.

 

 

 

De RetailDetail Day gaat op 24 september door 2015 op de Lamot-site in Mechelen. Het congres staat dit jaar in het teken van ‘Genoeg geanalyseerd dat de wereld is veranderd, tijd nu voor actie!’ Klik hier voor tickets en voor meer informatie.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN