RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas: “we móéten marktleider worden in Europa”

icon
Mode9 maart, 2023
Shutterstock.com

Adidas zit op de strafbank na het fiasco met Kanye West, corona en de inflatie. Toch is het sportmerk nog niet uitgespeeld volgens kersvers CEO Bjørn Gulden, die wel het management herschikt.

Chinezen beter begrijpen

“Adidas heeft alle ingrediënten om succesvol te zijn”, houdt Gulden vol. Hij is sinds 1 januari CEO van het sportmerk, dat vandaag de dag echter flink worstelt met allerhande “kwaaltjes”. Vorig jaar eindigde de nettowinst op slechts 254 miljoen euro, met een omzet die amper 1% steeg, door problemen met goudhaantje Kanye “Ye” West, Rusland en het zo belangrijke China.

De verkoop op de Chinese markt kelderde met 36%, niet alleen door de coronamaatregelen maar ook door een aanslepende boycot. Zelfs een groei van 44% in Latijns-Amerika en een van 12% in Noord-Amerika konden dat niet goedmaken. Adidas moet meer aandacht krijgen voor het lokale en de Chinese consument beter begrijpen, besluit Gulden in het nieuwe jaarrapport.

Door de breuk met de controversiële rapper Ye daalde de omzet in het vierde kwartaal zelfs met 1%, terwijl de brutomarge zakte tot 39,1% als gevolg van hogere toeleveringskosten en hogere kortingen. Het kwartaal klokte af op een nettoverlies van 482 miljoen euro, in vergelijking met 213 miljoen euro winst een jaar eerder. Opvallend is dat ook de (al even controversiële) wereldbeker voetbal in Qatar het jaareinde niet kon redden.

Toch geen deal met Ye?

2023 wordt volgens Gulden een overgangsjaar: de sneakerproducent moet eerst door het dal vooraleer het weer bergop gaat. De nieuwe topman rekent nu al op een “hoge eencijferige” omzetdaling dit jaar, om pas in 2024 weer aan een winstgevende business te beginnen bouwen. Doelstelling nummer één is de voorraden verminderen en de kortingen verlagen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, nu het bedrijf voor 500 miljoen euro aan onverkochte en mogelijk onverkoopbare Yeezy-voorraden heeft. Over de vraag of Adidas nu wel of niet een akkoord heeft bereikt met Ye om de producten alsnog te verkopen, houdt Gulden zich op de vlakte. Voorlopig calculeert het bedrijf al een inkomstenverlies van 1,2 miljard euro in, net als een operationeel verlies van 700 miljoen euro.

Recessierisico Europa en Noord-Amerika

Naast de omstreden rapper vreest het sportmerk ook “verhoogde recessierisico’s in Europa en Noord-Amerika en onzekerheid over het herstel in Groot-China”. Dat is een probleem, want Adidas zou in Europa “de absolute marktleider moeten zijn” aangezien het de thuisbasis is van het merk. “Net zoals we weten dat je niet echt een wereldmerk bent als je niet succesvol bent in Noord-Amerika”, vervolgt de topman, impliciet verwijzend naar de achterstand tegenover rivaal Nike.

Adidas moet sneller en wendbaarder worden, vindt Gulden. Daarom herschikt hij ook meteen de directie: de product- en marketingactiviteiten voor de wereldwijde merken trekt hij zelf naar zich toe. Zo wordt “de vereiste snelle besluitvorming in alle businessunits en afdelingen mogelijk”. “Dingen veranderen snel, en we moeten meebewegen”, besluit de CEO.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Adidas zit op de bank na het fiasco met Kanye West, corona en de inflatie. Toch is het sportmerk nog niet uitgespeeld volgens kersvers CEO Bjørn Gulden, die meteen ook het management herschikt.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode27 maart, 2023
    Scotch & Soda start door met Amerikaanse retailinvesteerder

    Scotch & Soda maakt al een doorstart. De Amerikaanse retailgroep Bluestar Alliance koopt de failliete Nederlandse modeketen. Al zal die wel moeten afslanken.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    JBC opent corners voor tweedehands kinderkledij

    In twaalf winkels opent JBC permanente corners voor tweedehands kinderkledij. Ouders kunnen in de winkels zowel afgedragen kledij inleveren, als preloved items aankopen.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    Olivier van den Bossche terug aan het hoofd bij (Galeria) Kaufhof

    De reorganiserende warenhuisgroep Galeria Karstadt Kaufhof, ook het moederbedrijf van Inno, stelt Olivier van den Bossche aan als nieuwe CEO. De Belg leidde Inno en Kaufhof in het verleden al.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN