BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

'Bangladesh' kostte Primark geen omzet

iconMode16 september, 2013

‘Meteen toegeven hielp in perceptie’

Primark was één van de bedrijven die kleding liet produceren in het gebouw en dus kwam het na de rampzalige instorting van Rana Plaza, waarbij ruim 1100 mensen om het leven kwamen, volop negatief in de publiciteit. Dit leidde echter niet tot een reactie bij de kopende consument, aldus directeur juridische zaken Paul Lister in Het Financieele Dagblad.

 

Hij kan zich wel voorstellen dat zijn bedrijf onder vuur lag, maar noemt dit niet helemaal terecht. “Je zult versteld staan welke labels er naast Primark in dezelfde fabrieken worden gemaakt. Daar zitten bekende merken tussen. In dezelfde fabriek, tegen dezelfde condities, met dezelfde arbeidskrachten. Alleen vragen zij in de winkel wel twaalf keer de prijs die wij vragen“, zegt hij in de krant.

 

Volgens Lister hielp het wel dat de onderneming direct toegaf betrokken te zijn. “Veel merken schipperden met hun communicatie. Wij zeiden direct dat we erin zaten. Vanuit ethisch standpunt is het belangrijk dat je dit meteen weet. En wij weten heel goed wie onze toeleveranciers zijn.”


Ook sloot de onderneming meteen een akkoord over eerlijke en duurzame textielproductie en zette ze een hulpprogramma op voor overlevende slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers, dat onlangs nog met drie maanden is verlengd. Primark zegt ook van de zaak geleerd te hebben: de inspecties van Bengaalse gebouwen zijn aangescherpt en dit programma wordt uitgebreid naar andere landen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

‘Meteen toegeven hielp in perceptie’ Primark was één van de bedrijven die kleding liet produceren in het gebouw en dus kwam het na de rampzalige instorting van Rana Plaza, waarbij ruim 1100 mensen om het leven kwamen, volop negatief in de publiciteit. Dit leidde echter niet tot een reactie bij de kopende consument, aldus directeur juridische zaken Paul Lister in Het Financieele Dagblad.   Hij kan zich wel voorstellen dat zijn bedrijf onder vuur lag, maar noemt dit niet helemaal terecht. “Je zult versteld staan welke labels er naast Primark in dezelfde fabrieken worden gemaakt. Daar zitten bekende merken tussen....

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel

    Prijsstijgingen en voorraadtekorten zijn alleen maar goed voor exclusieve luxemerken. Zo lijkt het toch na de sterke jaarcijfers van Chanel: het modehuis haalde vorig jaar de helft meer omzet en bijna drie keer meer winst.

  • iconMode24 mei, 2022
    Verdubbeld verlies voor About You is toch “beter dan verwacht”

    About You kon vorig boekjaar stevig groeien: de omzet steeg met bijna 50%. De Zalando-concurrent probeert zich te onderscheiden door op jongeren (Gen Y en Gen Z) te mikken. Het modeplatform is wel nog flink verlieslatend, en blijft dat ook.

  • iconMode23 mei, 2022
    Pimkie in de etalage: Mulliez geeft op

    De familie Mulliez, ook eigenaar van Decathlon, Krëfel en meer, zoekt een koper voor de modeketen Pimkie. Een verrassende wending, want de eigenaarsfamilie heeft in januari pas een crisismanager aangesteld om de noodlijdende keten uit het slop te halen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be