RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Elements
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Beperkte middelen, grote invloed: de impactkorting van outdoordistributeur Elements

icon
Mode27 oktober, 2023

Met een zogenaamde “impactkorting” wil Elements, vertegenwoordiger van onder andere Patagonia en Klean Kanteen in de Benelux, een duurzame kettingreactie in de retailsector op gang brengen: “Verantwoorde keuzes maken, ligt binnen ieders mogelijkheden.”

Duurzaamheid op tafel leggen

Retailers die specifieke inspanningen doen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen, krijgen voortaan korting bij outdoorspecialist Elements, de verdeler van pioniersmerken als Patagonia, Klean Kanteen en Care Plus in de Benelux. Concreet krijgen ze voor distributiemerken bovenop de bestaande kortingen 1% extra korting als ze voldoen aan strenge criteria rond groene energie en/of klimaatneutraliteit. 2% korting geldt voor retailers die B Corp-gecertificeerd zijn, lid zijn van ‘1% for the Planet’ of een door het Science Based Target-initiatief goedgekeurde doelstelling voor verminderde CO2-emissies kunnen voorleggen.

“Het is voor ons een manier om maatschappelijk verantwoord ondernemen op tafel te leggen bij elk gesprek dat we voeren met retailers”, zegt duurzaamheidscoördinator Nelson Coomans. “Ook al gaat het voorlopig maar om een kleine korting, iedereen praat erover, we planten het zaadje bij onze klanten. Met dit experiment willen we hen aanzetten tot nadenken over maatschappelijk verantwoord ondernemen, een richting aangeven en ze daarvoor ook belonen. We sturen een signaal uit: ik hoop dat we bijvoorbeeld enkele klanten ervan bewust maken dat niet ieder groenestroomcontract hetzelfde is, en hen ertoe aanzetten om van energieleverancier te veranderen.”

Het goede voorbeeld

Want het blijft niet enkel bij korting: de distributeur wil retailpartners begeleiden naar een meer verantwoorde bedrijfsvoering, door ze bij te staan met het meten en verbeteren van hun eigen impact. Zelf geeft Elements al een tijd het goede voorbeeld, geïnspireerd door de pioniersmerken die het bedrijf verdeelt. “We zijn lid geworden van het initiatief ‘1% for the Planet’: we doneren 1% van onze omzet aan natuur- en milieuorganisaties. Sinds dit jaar zijn we ook B Corp gecertificeerd.” Voor een KMO met twintig medewerkers zijn dat geen evidente stappen, maar de overtuiging is groot: “Onze slogan zegt het allemaal: ‘Nature is family’. We zijn een familiebedrijf en de natuur is daar een deel van.”

Elements heeft in totaal een goede 600 klanten in de Benelux, een mix van grotere retailers – zoals Yonderland, de groep boven A.S. Adventure, Juttu en Bever – en kleinere zelfstandige buitensport- en biospeciaalzaken. “Slechts 42% van onze outdoorklanten vertelt iets over maatschappelijk verantwoord ondernemen op hun website. Dat kan beter, zeker in een sector die zo’n band heeft met de natuur. We geloven dat iedereen net zoals wij bewuste keuzes kan maken voor de natuur, en daar ook baat bij kan hebben. We zijn een bescheiden KMO, maar wel met een duidelijk visie. Hoe kunnen we samen de maatschappelijke impact van de retailsector verbeteren? Die vraag willen we de wereld insturen”

Reserveer tijdig

Meer weten? Op 23 november spreekt Nelson Coomans in het voorprogramma ‘Sustainability’ op de RetailDetail Night. Dan maakt hij een eerste balans op van de klantenreacties en vertelt hij meer over de duurzame ambities en initiatieven waarmee Elements de retailsector in beweging wil brengen. Ook geëngageerde collega’s Ray & Jules, Mic Mac Minuscule en Fairtrade Belgium komen dan getuigen over verantwoord ondernemen.

Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Net als vorig jaar zitten de deelnemers tijdens dat plenaire programma aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.

Bestel hier je ticket of je tafel voor de RetailDetail Night
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Schoenenmerk Van Lier wankelt: op zoek naar kapitaal

    Het Nederlandse schoenenmerk Van Lier verkeert in zwaar weer. Vorig jaar kelderde de omzet en het Brabantse familiebedrijf kan ook zijn belastingschulden niet meer betalen.

  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Derde keer, goede keer? Shein vraagt beursnotering aan in Hongkong

    Fastfashionreus Shein zou dan toch Hongkong gekozen hebben als locatie voor zijn beursgang. Eerdere pogingen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk liepen op niets uit, in China worden echter minder problemen verwacht.

  • icon
    Mode7 juli, 2025
    H&M zet bodycams in tegen toenemend geweld in winkels

    In het Verenigd Koninkrijk is H&M een proefproject gestart met bodycams voor winkelmedewerkers. De retailer wil zo de toenemende gevallen van diefstal en geweld in zijn winkels tegengaan.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN