RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Shein
  • Onderwerpen E-commerceRechtszaak
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Shein

icon
Mode5 juni, 2025
Shutterstock.com

25 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend tegen Shein wegen het gebruik van misleidende praktijken met negatieve gevolgen voor consumenten, milieu en arbeidsomstandigheden.

Donkere patronen

Onder coördinatie van de Europese consumentenkoepel BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs) hebben 25 consumentenorganisaties een klacht ingediend bij de Europese Commissie en de Europese consumentenbeschermingsautoriteiten tegen Shein. De Chinese webshop gebruikt volgens hen misleidende praktijken die ervoor zorgen dat consumenten meer kopen dan ze oorspronkelijk van plan waren, met alle gevolgen van dien voor hun portemonnee, het milieu en de arbeidsomstandigheden in de sector.

Concreet gaat het over zogenaamde “dark patterns” om consumenten onbewust meer te doen kopen: denk aan berichten rond beperkte voorraden (“Nog maar X over”), tellers voor flash sales (“Nog maar 02:00:00 om van de aanbieding te profiteren”), sociale druk via getuigenissen en “confirm-shaming” (“Je komt in aanmerking voor een promotie! Weet je zeker dat je wil gaan?”). Onderzoek heeft aangetoond dat dit soort technieken herhaaldelijk wordt gebruikt, zowel op de website als via de app met meldingen, zegt Testaankoop in een persbericht.

Manipulatieve technieken

“Het Ultra Fast Fashion-model van platforms zoals Shein is gebaseerd op manipulatieve technieken die aansporen tot overconsumptie. Shein is ontworpen om verslavend te werken: het platform maakt gebruik van algoritmes om consumenten zo lang mogelijk op de site te houden, en zoveel mogelijk te laten kopen”, zegt woordvoerder Laura Clays van Testaankoop.

“We verwachten een snelle reactie van de autoriteiten om een einde te maken aan deze praktijken en om een onderzoek te starten naar de hele sector, aangezien ons onderzoek heeft aangetoond dat dit soort dark patterns een groot probleem zijn in de hele fastfashionsector.”

Een jaar geleden dienden de Europese consumentenorganisaties al een klacht in tegen Temu, die andere populaire Chinese webshop, om ongeveer dezelfde redenen.

“Teleurstellend”

Directeur Corporate Communications Robin Kiely liet RetailDetail echter weten teleurgesteld te zijn in de zaak en beweerde dat de stap van de consumentenorganisaties niet in het belang is van Europese klanten. “De Europese consumenten zouden het meest gebaat zijn bij een ontmoeting tussen BEUC en ons, zodat we uitleg kunnen geven over onze activiteiten en eventuele zorgen open en transparant kunnen bespreken. Helaas hebben ze ervoor gekozen om elk van onze vele vergaderverzoeken van de afgelopen jaren af te wijzen“, zei hij, en hij noemde ”deze onwil om in gesprek te gaan uiterst teleurstellend”.

(Dit artikel is vrijdagochtend bijgewerkt om een reactie van Robin Kiely, directeur van Shein, toe te voegen)

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode20 juni, 2025
    [In Beeld] Brooklyn opent achtste winkel in Nieuwpoort

    Brooklyn heeft vandaag zijn achtste winkel geopend in Nieuwpoort. De jeans- en multimerkenspecialist noemt Vlaanderen een "vruchtbare bodem voor vernieuwende retailconcepten".

  • icon
    Mode20 juni, 2025
    Twinset in handen van Italiaanse investeerders

    Twinset is volledig overgenomen door de investeringsgroepen Borletti en Quadrivio. Dankzij de overname wil de Italiaanse modeketen haar Europese aanwezigheid versterken en nieuwe markten zoals de VS en Azië te verkennen.

  • icon
    Mode19 juni, 2025
    Dieter Penninckx (FNG) keert terug als adviseur bij Torfs

    Dieter Penninckx, mede-oprichter en ex-CEO van de omgevallen modegroep FNG, verschijnt weer op het retailtoneel. Schoenenketen Torfs stelt de ondernemer aan als adviseur voor overnames.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN