RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Zeeman
  • Onderwerpen duurzaamheidInterview
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De groei van Zeeman mag niet ten koste gaan van mens en milieu”

icon
Mode7 december, 2022

Een leefbaar loon voor de arbeiders in Aziatische textielfabrieken: het is slechts één van de stappen die Zeeman neemt in de richting van een duurzamer textielindustrie. De retailer wil zichzelf niet op een voetstuk plaatsen, wel een aanjager zijn in de sector.

Geen fastfashion

Van een discounter als Zeeman verwacht je misschien niet meteen een rol als voorloper op het vlak van duurzaamheid, maar schijn bedriegt: “We zijn een discounter, maar ook een familiebedrijf. We willen ervoor zorgen dat het bedrijf op alle mogelijke manieren voor de volgende generaties gezond blijft. Dat betekent een duurzame groei op commercieel vlak, maar ook duurzame groei die niet ten koste gaat van mens en milieu,” zegt Arnoud van Vliet, die sinds 2011 bij Zeeman werkt als manager duurzaamheid en kwaliteit. “Ik denk dat het hele retailspeelveld tegenwoordig inzet op duurzaamheid, in minder of meerdere mate. Wij waren er inderdaad wat eerder bij: de laatste vier à vijf jaar hebben we een versnelling gemaakt en zijn we zichtbaarder geworden.”

Zeeman investeert in duurzaamheid, maar garandeert ook de laagst mogelijke prijzen, is dat geen lastige spagaat?  “Er zijn veel factoren die een prijs bepalen. We hebben de afgelopen jaren gezien dat grondstoffenprijzen stijgen, de vrachtkosten stijgen, in Europa stijgen ook de loonkosten, en ook in onze toeleveringsketen. Dat wij lage prijzen kunnen voeren en ook met verantwoord ondernemen bezig zijn, heeft met onze bedrijfsvoering te maken. Bij ons ligt de focus niet op fastfashion met snel wisselende collecties elke zes weken, maar wel op basiskleding en textiel: sokken, ondergoed, T-shirts… Dan heb je minder goederen die je hoeft af te prijzen. Er gaat vaak veel budget zitten in het afprijzen, dat is bij ons nihil, dus kunnen we met wat lagere marges werken.”

Vier pijlers

Begin dit jaar heeft Zeeman een stakeholderdialoog gehouden, met alle partijen, om de duurzaamheidsstrategie aan te scherpen. Die steunt op vier pijlers, legt van Vliet uit. “Op sociaal vlak focussen we ons op veilige arbeidsomstandigheden en leefbaar loon. Qua milieu focussen we ons op de voetafdruk op artikelniveau: we bekijken de milieu-impact, we verzamelen data over energie, waterverbruik, CO2-uitstoot… en dit voor het hele traject van de katoenplant tot in de winkel. De Europese wetgeving gaat dat ook van ons vragen de komende jaren.”

De derde pilaar is circulariteit. “We zien de grondstoffen schaars worden, de transportkosten stijgen, dus hoe mooi zou het zijn als je lokaal circulaire businessmodellen kan opzetten? Daar hebben we nu iemand voor vrijgemaakt, een inkoper circulariteit die zich gaat bezighouden met het verduurzamen van ons assortiment met circulaire items, lokaal.” Pijler vier is kwaliteit: “Als je ervoor zorgt dat de kwaliteit van je spullen goed blijft zodat mensen langer mee kunnen doen dan is dat per definitie heel duurzaam.”

Tweedehands

Circulariteit staat nog in de kinderschoenen, maar Zeeman zet stappen. “We zijn begonnen met de verkoop van tweedehandskleding, in twee Belgische en zes Nederlandse winkels. Dat willen we verder opschalen. We willen ook onze klanten meenemen in het belang van circulariteit. In Nederland weet ik dat 55% van de kleding die door consumenten wordt weggedaan, bij het restafval gaat. Dan is het niet meer te hergebruiken. We zijn in Nederland daarom al gestart met het inzamelen van kledij. In België willen we dat ook gaan opstarten. Dan krijg je een stuk engagement met je klanten. We moeten het samen doen.”

De ingezamelde kledij gaat naar Het Goed, een kringloopwarenhuis. “Een deel kopen we terug om te verkopen in onze winkels, een ander gedeelte wordt elders verkocht, nog een deel is bestemd voor downcycling, bijvoorbeeld om er isolatiemateriaal van te maken, en van een aantal procent worden nieuwe vezels gemaakt. Dat moet groter worden: op dit moment zijn het nog proefprojecten, maar we zetten er vol op in en we willen een versnelling maken. We bekijken of we lokaal een bij Zeeman passend artikel kunnen laten maken. We denken nu aan een theedoek bijvoorbeeld.”

Geen voetstuk

“We willen onze verantwoordelijkheid nemen als bedrijf, maar het is zaak dat je je interne collega’s hierin meeneemt, en ook je klanten. We vertellen er steeds meer over in onze commercials, in onze folders, op onze website… Dat heeft wel tijd nodig. En de juiste boodschap: we gaan nooit zeggen van ‘kijk ons eens goed bezig zijn’. We willen onszelf niet op een voetstuk plaatsen, wel delen waar we mee bezig zijn en waarom we dit zo belangrijk vinden. We willen klanten bewust maken van deze thema’s en tonen hoe wij ermee omgaan.”

Een mooie illustratie is het recente leefbaar loonproject, in samenwerking met de Nederlandse babywinkel Prénatal, in een gedeelde fabriek in India. “We verkopen allebei baby- en kinderkleding en we delen een leverancier waar we van oudsher allebei produceren. Samen hebben we er een aandeel van 90% in de productie. We hebben de berekening gemaakt: wat is het laagste loon hier en wat is het leefbaar loon, en we dichten dat gat voor ons productie-aandeel. Ook de Schone Kleren Campagne is erbij betrokken.”

Twee routes

Zeeman wil twee wegen bewandelen, zegt van Vliet: “Enerzijds willen we op fabrieksniveau, alleen of samen met partners, lessen gaan leren door pilots te starten. We beseffen ook dat we niet altijd zo’n bereidwillige medestander als Prénatal zullen vinden. Dan willen we alvast zelf het initiatief nemen. Als het dan een tijd draait, kan je actief andere klanten van die fabrikant benaderen, of ze willen bijdragen.”

Maar de andere route is minstens zo belangrijk: “We willen op sectoraal niveau, met alle betrokkenen, in gesprek gaan zodat we van elkaar kunnen leren en op grotere schaal kunnen gaan werken. Dan moet je samenwerken met werkgeversorganisaties, werknemersorganisaties, lokale overheden, vakbonden, concullega’s en de Fair Wear Foundation, die onze fabrieken audit.” Het is complexe materie, maar daardoor wil het bedrijf zich niet laten verlammen.

Hefboomeffect

De ambitie is niet min: Zeeman wil in z’n grootste productielanden elk jaar een nieuwe pilot starten. “We hadden er al eentje in Pakistan. We beginnen met de grootste leveranciers, waar je het grootste productie-aandeel hebt en dus het grootste verschil kan maken.” De retailer wil zo in 2024 een leefbaar loon mogelijk maken voor z’n aandeel in de productie bij drie leveranciers in elk van de vijf productielanden Pakistan, China, Bangladesh, India en Turkije.

Het invoeren van een leefbaar loon heeft niet alleen heeft invloed op de betrokken leverancier maar ook op nabijgelegen leveranciers – wanneer in een regio waar meerdere fabrieken zitten één fabriek meer gaat betalen, dan brengt dat wel iets teweeg op lokaal vlak. Een leefbaar loon is daarnaast een ‘enabling right’, het heeft een belangrijk hefboomeffect, zegt van Vliet: “Op het moment dat mensen een leefbaar loon krijgen, zie je dat minder gezinsleden hoeven te werken omdat het hoofdinkomen voldoende is. Dat de noodzaak om overuren te maken, minder is. Vaak komt er dan sociale dialoog tot stand, veel meer op basis van gelijkwaardigheid. Het zet echt iets in werking.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Een leefbaar loon voor de arbeiders in Aziatische textielfabrieken: het is slechts één van de stappen die Zeeman neemt in de richting van een duurzamer textielindustrie. De retailer wil zichzelf niet op een voetstuk plaatsen, wel een aanjager zijn in de sector.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Nike trekt omzetsprint, maar zeult voorraden mee

    Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.

  • icon
    Mode21 maart, 2023
    Scotch & Soda Nederland failliet, zoekt overnemer voor buitenland

    Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd. Eigenaar Sun Capital noemt "ernstige cashflowproblemen" als reden. De aanvraag geldt wel enkel voor de thuismarkt: de Belgische winkels worden (nog) niet getroffen.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN