RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Zeeman
  • Onderwerpen duurzaamheidMarketing
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Door kinderen gemaakt?” Zeeman beantwoordt alle vragen

icon
Mode3 maart, 2023

Zeeman trekt de kaart van de transparantie: consumenten mogen alles vragen over de duurzaamheid van het merk, de retailer belooft antwoord. Of het nu over kinderarbeid of waterverbruik gaat.

Vragen over lage prijzen

In een nieuwe marketingcampagne zet Zeeman transparantie centraal. De discounter lanceert op zijn website een permanente vraag- en antwoordpagina, waarop consumenten hun vragen kunnen delen over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het label. Ook de eerder gestelde vragen en antwoorden zijn op de site na te lezen.

“Lage prijzen roepen soms vragen op”, beseft Zeeman namelijk. Kan een een T-shirt van onder de 4 euro bijvoorbeeld wel oké zijn? Krijgen de makers dan wel fatsoenlijk betaald, of wordt het door kinderen gemaakt? Zeeman roept in zijn nieuwste campagne klanten op om niet te blijven rondlopen met dergelijke vragen, maar ze gewoon te stellen.

“We geloven oprecht dat het goed is iedereen mee te nemen in onze dilemma’s en de stappen die we zetten. We willen het daarom makkelijker en toegankelijker maken voor mensen om hun vragen aan ons te stellen”, klinkt het.

Meenemen in de dilemma’s

In alle zeven landen waar de retailer actief is, loopt nu een tv-spot, folder en socialemediacampagne waarop nieuwe collectie basics van Zeeman te zien is met drie vragen als opschrift: “3.49? Gemaakt door kinderen zeker?”, “Hoeveel water kost het maken van dit T-shirt?” en “Krijgt de maker van deze sweater wel fatsoenlijk betaald?”.

Om alvast te antwoorden: Zeeman controleert zelf en met FairWear op kinderarbeid in de toeleveringsketen, een katoenen T-shirt gebruikt ongeveer 2.700 liter water en de retailer betaalt momenteel bij vijf leveranciers een zelfbepaald “leefbaar loon”, in plaats van enkel het wettelijke minimumloon. De keten zegt dat aantal leveranciers ieder jaar verder uit te breiden, steeds in samenwerking met andere retailers.

In 2017 voerde Zeeman al eens de campagne ‘De puntjes van kritiek’, waarbij het klanten, MVO-stakeholders en geïnteresseerden uitnodigde op kantoor om hun kritische vragen te stellen. De antwoorden werden gepubliceerd in het boekje ’26 puntjes van kritiek’.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Zeeman trekt de kaart van de transparantie: consumenten mogen alles vragen over de duurzaamheid van het merk, de retailer belooft antwoord. Of het nu over kinderarbeid of waterverbruik gaat.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Nike trekt omzetsprint, maar zeult voorraden mee

    Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.

  • icon
    Mode21 maart, 2023
    Scotch & Soda Nederland failliet, zoekt overnemer voor buitenland

    Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd. Eigenaar Sun Capital noemt "ernstige cashflowproblemen" als reden. De aanvraag geldt wel enkel voor de thuismarkt: de Belgische winkels worden (nog) niet getroffen.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN