RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags solden
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Handelaars hebben “correcte” wintersolden achter de rug

icon
Mode1 februari, 2023
Shutterstock.com

De wintersolden in België waren dit jaar geen hoogvlieger. Toch klagen de handelsorganisaties opvallend genoeg niet: gezien de economische omstandigheden, was het een “correcte” en “stabiele” koopjesperiode.

Optelsom stabiel

Het was bang afwachten wat de solden zouden opleveren in deze tijd van zwakke economische conjunctuur en laag consumentenvertrouwen. Zouden consumenten zich op de koopjes storten, of net de broeksriem aanhalen na de feestdagen? Nu de wintersolden achter de rug zijn blikken de handelsorganisaties terug, met gemengde gevoelens en uiteenlopende meningen.

Zo was de ene week de andere niet. De eerste week was volgens Comeos positief, week twee en drie waren in evenwicht en vanaf de koudeprik was er weer groei. Het was “een correcte soldenperiode”, besluit de organisatie die de grote retailers in België vertegenwoordigt. Ook Mode Unie ziet een verschil: de wintersolden kenden een relatief sterke start, waarna de verkoop zich in de tweede helft stabiliseerde.

Verdeeld plaatje

Uiteindelijk verkocht van de zelfstandige modehandelaars een derde meer, één op drie evenveel en een derde minder dan in 2022, aldus Mode Unie. Een erg verdeeld plaatje dus, al blijken de meeste boetieks wel iets minder (2,4%) kledingstukken te hebben verkocht. Ook online verkochten de zelfstandige winkeliers minder, grotendeels gecompenseerd door een betere fysieke verkoop.

Betalingsprovider Mollie ziet bij zijn retailklanten nochtans 23% meer online betaaltransacties dan in januari 2022. Hun omzet steeg met 31%, wat erop duidt dat de consument gemiddeld meer uitgaf per aankoop. Al vertellen de cijfers mogelijk vooral dat retailers inmiddels meer van Mollie gebruikmaken en dat de prijzen – zoals welbekend – zijn gestegen.

Zomertrend: nuchter optimisme

Zelfstandigenorganisatie NSZ is minder positief. “De laatste dagen heeft voor veel handelaars nog iets goed gemaakt, maar de helft stelt uiteindelijk minder verkoop in de winkel vast in vergelijking met de wintersolden vorig jaar”, zegt woordvoerder Cedric Tack. Een derde heeft tot 20% minder verkocht, één op vijf zelfs 20 à 40% minder.

Voor de komende zomercollectie zet optimisme de toon, zij het voorzichtig en nuchter. Bij NSZ heeft 80% al de zomercollecties besteld, maar de helft bestelde wel minder dan vorig jaar. Ook aan Mode Unie zeggen de modewinkeliers “positief en hoopvol” te zijn, maar gemiddeld 2,5% minder omzet te verwachten.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • solden

De wintersolden waren geen hoogvlieger. Toch was het gezien de economische omstandigheden een “correcte” en “stabiele” koopjesperiode.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Nike trekt omzetsprint, maar zeult voorraden mee

    Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.

  • icon
    Mode21 maart, 2023
    Scotch & Soda Nederland failliet, zoekt overnemer voor buitenland

    Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd. Eigenaar Sun Capital noemt "ernstige cashflowproblemen" als reden. De aanvraag geldt wel enkel voor de thuismarkt: de Belgische winkels worden (nog) niet getroffen.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN