RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Zweden
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M herstelt winstmarge en relaties met China

icon
Mode28 september, 2023

De H&M-groep ziet zijn winstmarges eindelijk verbeteren, ook al nekte het warme septemberweer de verkoop van winterkleding. Na een lange boycot slaagt de modereus er wel in om de plooien glad te strijken met China.

September was te warm

Het kwartaalrapport van H&M eindigt met een valse noot: in lokale valuta daalde de omzet in september met liefste een tiende. Het was uitzonderlijk warm, waardoor consumenten de aankoop van dikke herfstkleren uitstellen. “We weten dat we geen grote conclusies kunnen trekken na één maand”, sust CEO Helena Helmersson tegenover Reuters, maar de cijfers staan wel in schril contrast met aartsrivaal Inditex. Daar steeg de omzet tussen 1 augustus en 11 september met 14%.

Toch is er vooral optimisme: de operationele winst klom in het derde kwartaal naar 4,74 miljard Zweedse kronen (410 miljoen euro), tegenover amper 902 miljoen kronen een jaar eerder. Wel moet erbij worden gezegd dat H&M vorig jaar 2,1 miljard kronen moest ophoesten voor zijn vertrek uit Rusland. Ook de omzetdaling in september heeft veel te maken met het verlies van die belangrijke markt.

Prijzen kunnen weer zakken

In de plaats van Rusland wint H&M wel beetje bij beetje zijn plaats terug op de Chinese markt. Toen H&M in 2020 besloot om geen katoen meer te betrekken uit de omstreden regio Xianjing, waar mensenrechtenorganisaties aanklagen dat Oeigoeren dwangarbeid uitvoeren in “heropvoedingskampen”, volgde een boycot vanuit China. Al sinds 2021 worstelen merken als Nike, Gap en H&M om er hun producten aan de man te krijgen. Vorig jaar werd H&M weer toegelaten op het Tmall-platform van Alibaba en sinds vorige maand is het merk ook weer welkom op JD.com. Toch is H&M in China nog steeds niet waar het wil zijn, geeft Helmersson toe.

De vooruitzichten zien er goed uit, dus blijft H&M ambitieus. De huidige winstmarge van 8% wil de kledinggroep volgend jaar optrekken tot 10%, met dank aan verbeterd voorraadbeheer en kostenbesparingen. CFO Adam Karlsson denkt dat zelfs prijsverlagingen mogelijk worden, nu de kostendruk afneemt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode16 juli, 2025
    Zara-eigenaar Inditex investeert in robotica-startup

    Inditex, de modegroep achter Zara, Bershka en Massimo Dutti, investeert in een Spaanse startup die artificiële intelligentie inzet om robots te laten werken in complexe omgevingen.

  • icon
    Mode16 juli, 2025
    Richemont ziet verkoop luxejuwelen stijgen

    De Zwitserse luxegroep Richemont ziet een omzetstijging van meer dan 10% voor haar juwelenmerken Cartier en Van Cleef & Arpels. Vermogende consumenten blijven hoogwaardige producten kopen, ondanks de geopolitieke onzekerheid.

  • icon
    Mode15 juli, 2025
    LVMH-fonds neemt minderheidsbelang in breimerk Molli

    Het Franse breimerk Molli heeft een minderheidsbelang verkocht aan LVMH Luxury Ventures, een investeringsvehikel binnen LVMH. Het in 2014 geherlanceerde merk wil het groeigeld gebruiken om internationaal uit te breiden.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN