RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&MInditex
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zara vergroot voorsprong op H&M

icon
Mode15 maart, 2023
Shutterstock

H&M kan steeds slechter concurreren met Zara-moeder Inditex. In het kwartaal tot en met februari steeg bij H&M de omzet maar met 3%, terwijl ’s werelds nummer één een dubbelcijferige groei liet optekenen.

Eigenlijk omzetverlies bij H&M

H&M glijdt verder af: met een omzetgroei van 3% in lokale valuta in de maanden december, januari en februari, presteerde de tweede grootste modespeler slechter dan verwacht. Volgens analisten van Jefferies impliceren de cijfers dat de omzet in februari eigenlijk met 3% daalde.

Netto heeft H&M het niettemin over een omzetstijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder, goed voor 54,9 miljard kronen (4,3 miljard euro). Zonder de oorlogsgebieden Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne steeg de verkoop netto met 16% en in lokale valuta met 7%. Het werd vorig jaar al duidelijk dat het vertrek uit Rusland de Zweedse groep duur komt te staan.

Vorig jaar daalde winst van de groep bovendien door de stijgende grondstof-, vracht- en energiekosten, die de fastfashionspeler niet volledig kon doorberekenen aan klanten. CEO Helena Helmersson is bezig met een reorganisatie, waarbij duizenden banen worden geschrapt. H&M start in de Verenigde Staten met een eigen tweedehandsplatform, een initiatief dat straks ook naar Europa komt.

Inditex breidt na 4 jaar weer uit

Marktleider Inditex rapporteert daarentegen een omzetstijging van 13,5% voor de periode tussen 1 februari en 13 maart, en opvallender nog, een groei met 18% over heel 2022 tot 32,6 miljard euro. Ondanks prijsstijgingen van 5% bleef vooral de vraag naar vlaggenschip Zara sterk.

De winst voor belastingen steeg bij Zara zelfs met 38,5%, hoewel bij zusterketens Oysho en Massimo Dutti de winst net met 10% daalde. Over het hele jaar en alle ketens heen steeg de operationele winst met 29% tot 5,5 miljard euro, al is dat minder dan analisten verwachtten.

Toch wil de Spaanse groep dit jaar flink geld uitgeven, meer bepaald 1,6 miljard euro aan winkels en aan de uitbreiding van magazijnen. De groep heeft in de voorbije drie jaar zowat een tiende van zijn winkels gesloten, maar wil de overblijvende winkels nu verder moderniseren. Zo zal nieuwe beveiligingstechnologie stilaan de gekende ‘hard tags’ op kledingstukken vervangen.

Ook wil Inditex in Frankrijk en Duitsland een tweedehandsplatform, net als een nieuwe Zara op de Champs-Elysees in Parijs. Oysho trekt bovendien naar het Verenigd Koninkrijk en Stradivarius naar Duitsland. In de VS mikt de modereus op winkels in grote steden als New York, Los Angeles, Miami, Boston en Las Vegas. Het is de eerste keer in vier jaar tijd dat Inditex zijn winkelnetwerk uitbreidt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

H&M kan steeds slechter concurreren met Zara-moeder Inditex. In het kwartaal tot en met februari steeg bij H&M de omzet maar met 3%, terwijl ’s werelds nummer één een recordwinst noteerde in de kerstperiode.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode27 maart, 2023
    Scotch & Soda start door met Amerikaanse retailinvesteerder

    Scotch & Soda maakt al een doorstart. De Amerikaanse retailgroep Bluestar Alliance koopt de failliete Nederlandse modeketen. Al zal die wel moeten afslanken.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    JBC opent corners voor tweedehands kinderkledij

    In twaalf winkels opent JBC permanente corners voor tweedehands kinderkledij. Ouders kunnen in de winkels zowel afgedragen kledij inleveren, als preloved items aankopen.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    Olivier van den Bossche terug aan het hoofd bij (Galeria) Kaufhof

    De reorganiserende warenhuisgroep Galeria Karstadt Kaufhof, ook het moederbedrijf van Inno, stelt Olivier van den Bossche aan als nieuwe CEO. De Belg leidde Inno en Kaufhof in het verleden al.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN