RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags tweedehands
  • Bedrijven Juttu
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In beeld] Juttu gaat voor vintage met ReJused-corners

icon
Mode8 februari, 2023
  • Margo Gijsbrechts en Greet Anthoni van Juttu

Juttu verkoopt nu ook tweedehands: in vier winkels openen ReJused-corners, in samenwerking met Studio Retag en Arkaiv. “Vintage en tweedehands spelen een steeds belangrijkere rol in het straatbeeld, we willen dat niet negeren”, ziet inkoopmanager Margo Gijsbrechts.

Tweedehands palmt markt in

Ook bij Juttu begonnen ze zich een jaar geleden af te vragen ze tweedehands konden introduceren in het concept. “Juttu heeft altijd een voorliefde voor merken die lief zijn voor de planeet. Vintage past dus echt bij ons concept – en bij onze klanten”, zegt Gijsbrechts, die de ReJused-corners initieerde. “Onze klant is een bewuste consument, die op zoek is naar een verhaal.”

Door zelf tweedehands te verkopen, surft Juttu naar eigen zeggen niet enkel mee op de trend. “Het is ook een onmiskenbaar marktgegeven. Het neemt gewoon een deel van de markt over. We kunnen dat niet negeren. En dat is ook goed, het is belangrijk dat kleding niet altijd nieuw moet zijn. Het is een gezonde trend, waar we zelf ook werk van willen maken”, aldus Gijsbrechts.

Afgelopen zomer vond de zusterformule van A.S. Adventure twee partners van eigen bodem: Studio Retag uit Leopoldsburg en Arkaiv uit Antwerpen. Elk krijgen ze een rek in de corners, Studio Retag met vooral lieflijke en kleurrijke items, Arkaiv iets stoerder en meer streetwear. Nathalie van Studio Retag schuimt al van kindsbeen de rommelmarkten af, terwijl Jakob Hendrickx van Arkaiv en zijn echtgenote jarenlang in de mode werkten, maar zo ook een beetje gedesillusioneerd raakten door de grote vervuiling. In jaren van reizen heeft het duo een enorm archief (Arkaiv) van duizenden vintagestuks uitgebouwd.

Soort shop-in-shops

ReJused gaat van start in de winkels van Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven. “Vier heel sterke winkels met sterke teams”, zegt Greet Anthoni, PR-manager van moederbedrijf Retail Concepts. Eerst wil Juttu dus evalueren hoe het daar verloopt, vooraleer uit te rollen naar andere winkels. “Als het goed werkt, willen we graag uitbreiden. Maar we gaan het stap voor stap doen, en dit project de komende weken en maanden heel nauwgezet opvolgen.”

Tweedehands is een heel andere manier van werken dan de keten gewoon is. Elk stuk is eenmalig en je kan niet zomaar bijbestellen of opschalen. Ook voor de merkpartners is het nieuw om zoveel stock te moeten voorzien op korte termijn. Daarom geeft Juttu Studio Retag en Arkaiv veel vrijheid, zij het natuurlijk gebaseerd op verkoopdata. Gijsbrechts: “We hebben hen getoond wat wij goed verkopen, welke maten en klantenprofiel, maar verder is het volledig hun collectie. Nu gaan we samen opvolgen en bijsturen.”

Lokaal leren denken

Omdat vintage nu eenmaal niet te standaardiseren valt, kiest Juttu bovendien voor een heel lokale aanpak. De selectie en aansturing gebeurt per individuele winkel. Het tweedehandsaanbod verschilt dus per locatie en komt ook niet online. “Omdat het unieke stukken zijn en vintagematen kunnen verschillen, is dat moeilijker te digitaliseren”, zegt Anthoni.

Plannen om volledige vintagewinkels te openen, zijn er niet. Wel zoekt Juttu nog een locatie aan de kust voor zijn jaarlijkse ‘summer pop-up store’. “We blijven uitkijken naar locaties. Tegelijk blijft het merkaanbod groeien. Elk seizoen brengen we iets nieuw, of dat nieuwe decoratie of een nieuw merk is. Zo zijn we altijd op zoek naar merken met een sterk verhaal.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • tweedehands

Juttu verkoopt nu ook tweedehands: in vier winkels openen ReJused-vintagecorners, in samenwerking met Studio Retag en Arkaiv.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode27 maart, 2023
    Scotch & Soda start door met Amerikaanse retailinvesteerder

    Scotch & Soda maakt al een doorstart. De Amerikaanse retailgroep Bluestar Alliance koopt de failliete Nederlandse modeketen. Al zal die wel moeten afslanken.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    JBC opent corners voor tweedehands kinderkledij

    In twaalf winkels opent JBC permanente corners voor tweedehands kinderkledij. Ouders kunnen in de winkels zowel afgedragen kledij inleveren, als preloved items aankopen.

  • icon
    Mode24 maart, 2023
    Olivier van den Bossche terug aan het hoofd bij (Galeria) Kaufhof

    De reorganiserende warenhuisgroep Galeria Karstadt Kaufhof, ook het moederbedrijf van Inno, stelt Olivier van den Bossche aan als nieuwe CEO. De Belg leidde Inno en Kaufhof in het verleden al.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN