BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

iconMode31 mei, 2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.

 

Tmall x Intersport met VR en AR

De nieuwe winkel is te vinden in de toeristische straat Qianmen en wordt als ‘Tmall x Intersport’ geafficheerd. Op twee verdiepingen vinden shoppers er een futuristische winkel, die Alibaba’s geloof in ‘New Retail’ moet belichamen. New Retail wil het beste van online en offline beleving samenbrengen, aldus Alibaba. “De nieuwe in-store technologieën bieden consumenten in China een ongeziene winkelervaring, die zowel informeert als entertaint. Zo kunnen mensen plezier hebben terwijl ze de producten kopen die exact aan hun unieke vraag beantwoorden”, bevestigt Intersport-CEO Victor Duran.

 

“Het verheugt ons om een uitgebreid scala aan Tmall-technologieën en toepassingen onder één dak te zien in de Intersport-winkel”, zegt ook Jessica Liu, topvrouw van de mode- en luxe-afdeling van Tmall. Zo konden klanten bij de opening verschillende spelletjes met toegevoegde en virtuele realiteit uitproberen, maar vooral het slimme schap en de slimme schoenenspiegel zijn blikvangers in de nieuwe winkel.

 

Chinezen moeten (verplicht) fitter worden

Wie producten uit het slimme schoenenschap neemt, krijgt op een scherm meteen extra informatie over het artikel te zien. Sensoren in het slimme schap detecteren namelijk wanneer iets wordt vastgenomen. Ook de slimme schoenenspiegel toont meer informatie over de schoenen die shoppers ervoor houden, net als andere kleuropties en eventuele extra varianten.

 

Consumenten informatie geven en opvoeden over de juiste sportkleding en -uitrusting voor ieders behoeften is zeker in China cruciaal, klinkt het, want de overheid heeft de bevolking opgedragen om fysiek fitter te worden. Ook in de aanloop naar de Olympische Zomerspelen in 2020 en de Asia Games in 2022, die in het land worden georganiseerd, stijgt de interesse in een actieve levensstijl.

 

Handenvrij shoppen en virtuele winkelmandjes

Daarnaast is er de AI Shopping Assistant, een interactieve spiegel die complementaire of soortgelijke items aanraadt als wat shoppers in de paskamer aanhebben. Met de digitale kiosk Cloud Shelf wordt het aanbod ook nog eens vier maal groter dan wat in de winkel hangt: via touchscreens kunnen shoppers de hele online catalogus doorzoeken. Verder is ook thuislevering mogelijk voor wie handenvrij wil shoppen: binnen een straal van 5 kilometer krijgen klanten hun aankopen binnen de twee uur geleverd, terwijl Alibaba’s logistiekdienst Cainiao eender waar in China al de volgende dag levert.

 

Niet zeker van je keuze? Door de QR-codes van artikelen te scannen met hun smartphone, voegen shoppers ze toe aan hun virtuele winkelmandje en kunnen ze ze achteraf nog online bestellen. Wie voor gesloten deuren staat, kan er ook alsnog shoppen dankzij de interactieve etalage met bewegingssensor en gezichtsherkenning: het metershoge scherm raadt de leeftijd en het geslacht van voorbijgangers en raadt hen passende schoenen aan.

 

Tmall naar 1.000 partners en 200.000 winkels

Tmall is volgens Intersport-topman Duran de beste partner om de Chinese consumenten te bereiken, aangezien de technologieën van het Chinese platform toelaten om alle winkels van de sportketen in China met elkaar te verbinden. Het Zwitserse Intersport is sinds 2013 in China actief en heeft er vandaag  24 winkels. Sinds 2016 heeft het ook een eigen webshop op Tmall. In de komende jaren wil de sportretailer naar duizend winkels in het land.

 

Tmall specialiseert zich in het helpen van Westerse merken om in China voet aan de grond te krijgen. De Fashion-afdeling werkte zo tot nu toe samen met ruim 400 merken, van Burberry tot Zara, en heeft 50.000 fysieke winkels helpen digitaliseren. Het doel is om binnen de twaalf maanden met duizend merken samen te werken en liefst 200.000 winkels te digitaliseren.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.   Tmall x Intersport met VR en AR De nieuwe winkel is te vinden in de toeristische straat Qianmen en wordt als ‘Tmall x Intersport’ geafficheerd. Op twee verdiepingen vinden shoppers er een futuristische winkel, die Alibaba’s geloof in ‘New Retail’ moet belichamen. New Retail wil het beste van online en offline beleving samenbrengen, aldus Alibaba. “De nieuwe in-store technologieën bieden consumenten in China een ongeziene winkelervaring, die zowel informeert als entertaint....

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel

    Prijsstijgingen en voorraadtekorten zijn alleen maar goed voor exclusieve luxemerken. Zo lijkt het toch na de sterke jaarcijfers van Chanel: het modehuis haalde vorig jaar de helft meer omzet en bijna drie keer meer winst.

  • iconMode24 mei, 2022
    Verdubbeld verlies voor About You is toch “beter dan verwacht”

    About You kon vorig boekjaar stevig groeien: de omzet steeg met bijna 50%. De Zalando-concurrent probeert zich te onderscheiden door op jongeren (Gen Y en Gen Z) te mikken. Het modeplatform is wel nog flink verlieslatend, en blijft dat ook.

  • iconMode23 mei, 2022
    Pimkie in de etalage: Mulliez geeft op

    De familie Mulliez, ook eigenaar van Decathlon, Krëfel en meer, zoekt een koper voor de modeketen Pimkie. Een verrassende wending, want de eigenaarsfamilie heeft in januari pas een crisismanager aangesteld om de noodlijdende keten uit het slop te halen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be