RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Specsavers
  • Onderwerpen ExpansieInterview
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lage prijzen, goede service, geen keuzestress: hoe Specsavers België wil veroveren

icon
Mode2 december, 2022

Met drie winkels in het Antwerpse test optiekketen Specsavers vanuit Nederland het potentieel op de Belgische markt. De sterke concurrentie deert de nieuwkomer niet: “We gaan uit van onze eigen kracht”, zegt retailverantwoordelijke Remon Broekhaar.

Drie uiteenlopende locaties

De eerste Belgische winkel van de Britse keten Specsavers opende goed twee weken geleden, op de Statielei in Mortsel. In het eerste kwartaal van 2023 volgen nog winkels aan de Leysstraat in het centrum van Antwerpen, en in het winkelcentrum Wijnegem Shop Eat Enjoy. Die vestigingen wil de retailer eerst gedurende een jaar evalueren, alvorens over te gaan tot een verdere uitrol.

“We hebben drie verschillende locaties gekozen met een reden”, zegt Remon Broekhaar, Head of Retail Specsavers Nederland – want van daaruit wordt de expansie in Vlaanderen aangestuurd. “Een stad, een winkelcentrum en een buitenwijk: dat zijn drie heel uiteenlopende plekken. We gaan kijken waar de verschillen zitten, ook qua klantengroepen. De afstanden die mensen afleggen naar Wijnegem zijn uiteraard groter dan naar Mortsel. We zien wel dat er al mensen naar hier komen van voorbij de westkant van Antwerpen. Van de buurtwinkelcentra rond Antwerpen was Mortsel voor ons de meest aantrekkelijke. Dat deze winkel als eerste opende, is eerder toeval: het pand was sneller beschikbaar.”

Herkenbare propositie

Niet dat de retailer in Vlaanderen heel ander koopgedrag verwacht dan in Nederland, waar de optiekketen intussen 143 winkels heeft. Toch is die proefperiode geen formaliteit, zegt Broekhaar. “Ook in Nederland zijn we destijds met één winkel begonnen. We hebben er niet meteen twintig geopend.”  

De concurrentie is best hevig op de optiekmarkt, die slechts licht groeit, als gevolg van factoren als vergrijzing en toenemend schermgebruik. Nemen optiekketens marktaandeel af van de zelfstandige opticiens, of van elkaar? “Als wij ergens een winkel openen, dan nemen wij uiteraard wel aankopen af van elders, zowel van zelfstandigen als van ketens. De bevolking groeit immers niet navenant. Maar er is in alle markten altijd ruimte voor elke soort speler. Alleen wordt het steeds belangrijker dat je ergens voor staat, dat je een herkenbare propositie hebt. Wij gaan uit van onze eigen kracht.”

Langetermijnvisie

Specsavers richt zich met name op de lastige combinatie van kwaliteit, service en value for money. “Dat kunnen we omdat we in essentie een volumebedrijf zijn. Dat is ons model en het is de basis van ons succes in alle landen waar we zitten. We hebben overal dezelfde concurrenten. Dat maakt niet uit: het geeft aan dat er een markt is.”

Wat Specsavers dan anders maakt dan concurrenten als Pearle en Hans Anders? “Dat we een familiebedrijf zijn. Van alle ketens die wereldwijd actief zijn, zijn wij het enige familiebedrijf. Onze aandeelhouders denken en handelen echt anders dan corporate aandeelhouders. Ze hanteren een langetermijnvisie.” De betrokkenheid vanuit de familie is immens, zegt Broekhaar. “Ook al hebben we 39.000 medewerkers, we zijn ondanks die omvang toch plat qua structuur. Het lijntje naar CEO John Perkins is kort, er zitten maar een paar schakels tussen.”

Geen keuzestress

Specsavers verkoopt ongeveer 500 monturen, een mix van bekende merken en huismerkbrillen. “In deze winkel is het ongeveer een derde dames, een derde heren en een derde merken. Merken zijn belangrijk voor de consument, dus ook voor ons.” Het assortiment is wel iets kleiner dan dat van de meeste collega’s. Dat is een bewuste keuze:  “Het is de 80/20 regel. Als je binnen een keuze van 500 modellen je gading niet vindt, dan zal je dat bij 600 of 700 modellen ook niet lukken. We vermijden keuzestress.”

Ook de Belgische webshop staat intussen live, met exact hetzelfde assortiment. Online wordt steeds belangrijker. “In retail is optiek als sector een achterblijver in deze ontwikkeling, omdat het een maatwerkproduct is. Je zit ook tegen gezondheid aan, dat is een drempel voor veel mensen. Maar die drempel wordt steeds lager. En de technologie wordt ook beter. In de VS heeft de FDA net een technologie goedgekeurd om online oogmetingen te doen. De vraag is of de klant dit wel wil, maar technisch kan het. Wij gebruiken het nog niet.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
Remon Broekhaar, Specsavers – © Belga Image

Met drie winkels in het Antwerpse test optiekketen Specsavers vanuit Nederland het potentieel op de Vlaamse markt. De sterke concurrentie deert de nieuwkomer niet: “We gaan uit van onze eigen kracht”, zegt retailverantwoordelijke Remon Broekhaar.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Nike trekt omzetsprint, maar zeult voorraden mee

    Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.

  • icon
    Mode21 maart, 2023
    Scotch & Soda Nederland failliet, zoekt overnemer voor buitenland

    Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd. Eigenaar Sun Capital noemt "ernstige cashflowproblemen" als reden. De aanvraag geldt wel enkel voor de thuismarkt: de Belgische winkels worden (nog) niet getroffen.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN