RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nike
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike: omzetval kleiner dan gevreesd, maar herstel blijft broos

icon
Mode27 juni, 2025
Shutterstock.com

Afgelopen jaar kelderden de omzet en winst bij Nike, maar nieuwe CEO Elliott Hill probeert het tij te keren. Hoewel de kwartaalcijfers opnieuw een daling laten zien, klinkt het management opmerkelijk strijdvaardig.

“Vanaf nu beter”

“Er ligt een duidelijk pad van herstel voor ons. Vanaf nu verbeteren de resultaten”, aldus Hill in een analistentoelichting. Over het hele voorbije boekjaar (tot eind mei) kwam de omzet uit op 46,3 miljard dollar (43,3 miljard euro), een daling van 10%. De jaarwinst bedroeg 3,2 miljard dollar (3 miljard euro), liefst 44% minder dan vorig jaar.

In het vierde kwartaal (maart-mei) daalde de omzet nog met 12% tot 11,1 miljard dollar (10,4 miljard euro). Analisten hadden echter gerekend op een scherpere daling van 15%, wat betekent dat Nike de verwachtingen overtrof. De winst kelderde desondanks met 86% naar 211 miljoen dollar (198 miljoen euro).

Weer succes bij partners

Elliott Hill erkent dat de prestaties niet aan de eigen ambities voldoen. “Hoewel onze financiële resultaten in lijn zijn met onze verwachtingen, zijn ze niet waar we ze willen hebben”, zei hij in een verklaring. Hij wil nu terug naar de kern: “Nike moet weer een echt sportmerk worden”. Ook is er de samenwerking met Skims, het ondergoedmerk van Kim Kardashian, al loopt die vertraging door productieproblemen.

“Onze voorstellen resoneren bij onze partners”, stelde Hill tijdens de analistencall. Ook de groothandelsrelaties worden nieuw leven ingeblazen. Het bedrijf is weer actief op Amazon en breidt de aanwezigheid in fysieke winkels uit. Tegelijkertijd probeert Nike zijn overtollige voorraden weg te werken. Het merk zet zwaar in op kortingen om ruimte te maken voor nieuwe collecties.

Nike kampt ook met geopolitieke tegenwind. De hogere invoertarieven van Donald Trump, drukken naar verwachting de kosten met 1 miljard dollar op jaarbasis. Vooral de import uit China (nu 16% van de Amerikaanse Nike-schoenaanvoer) vormt een risico. Nike wil dat aandeel terugbrengen tot onder de 10% tegen het einde van het boekjaar. Tegelijk overweegt het bedrijf strategische prijsverhogingen om de impact te dempen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode11 juli, 2025
    Trekt Pandora zich terug uit tanend China?

    Pandora bekijkt strategische opties voor zijn Chinese activiteiten, nu een veranderende consumentenvoorkeur de omzet doet kelderen. Het juwelenmerk overweegt ’s werelds grootste sieradenmarkt in licentie te geven.

  • icon
    Mode11 juli, 2025
    Miljoenenboete dreigt voor Shein wegens ongeoorloofde cookies

    Shein krijgt in Frankrijk mogelijk een boete van 150 miljoen euro omdat het platform zich niet hield aan de regels rond het gebruik van cookies. Het Chinese bedrijf vindt het bedrag “buiten proportie”.

  • icon
    Mode11 juli, 2025
    Schoenketen vanHaren blijft marktaandeel winnen in België

    Schoenketen vanHaren blijft groeien in de Benelux: de retailer opende dit jaar al twee nieuwe winkels in België – in Kampenhout en Wijnegem – en breidt tegelijkertijd uit met tien nieuwe vestigingen in Nederland.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN