BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven Nike
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenLogistiek
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike stapelt voorraden op en verliest marge

iconMode28 juni, 2022

Nike haalde in het jaar tot eind mei 5% meer omzet en evenveel meer winst. Toch begon 2022 weinig veelbelovend, met krimpende marges en omzetten door oplopende voorraden en kosteninflatie.

Logistieke kopzorgen blijven

Zelfs Nike voelt de gevolgen van de moeilijke macro-economische situatie. Een sterke tweede helft van 2021 is in de eerste jaarhelft van 2022 gevolgd door dalende marges, transportproblemen en kosteninflatie. Ook de terugtrekking uit Rusland kost Nike bijna 150 miljoen dollar (142 miljoen euro).

In de drie maanden tot eind mei daalde de brutomarge met 80 basispunten tot 45%, vooral omdat in China voorraden vastzitten die ondertussen verouderd zijn en door hogere vracht- en logistieke kosten. De omzet daalde in het kwartaal met 1% en de nettowinst bedroeg 1,4 miljard dollar (1,3 miljard euro), een daling van 5%.

Nike prijst zich wel gelukkig dat het al een aantal jaren inzet op directe verkoop aan de consument en zijn wholesalenetwerk afbouwt. Door rechtstreeks te verkopen, kan het de marges toch opkrikken en digitaal sterk presteren. Online groeide de omzet in het volledige voorbije boekjaar met 18%.

Twee weken langer onderweg

Over het hele jaar steeg de omzet met 5% tot 46,7 miljard dollar (44,3 miljard euro). De nettowinst klokte af op 6 miljard dollar (5,7 miljoen euro), een stijging van 6%. De marketingkosten stegen met 24%, met name door digitale investeringen, maar opvallend is vooral dat de voorraden met liefst 23% groeiden tot 8,4 miljard dollar (bijna 8 miljard euro).

Twee derde van die voorraad ligt evenwel niet in magazijnen van Nike, maar is nog onderweg, zegt CFO Matt Friend volgens De Tijd. Heel wat producten zitten vast in havens, enerzijds in China door de coronacrisis en anderzijds in de VS door een aanhoudende tekort aan arbeiders.

De toeleveringsproblemen zullen nog zeker tot in 2023 aanhouden, vreest Friend. “Het duurt vergeleken met prepandemische tijden twee weken langer om producten bij de klant te krijgen, zeker in Noord-Amerika.” Dat zorgt voor hogere kosten, onder meer voor transport over zee, wat zich dan weer vertaalt in teruglopende marges. Voor het komende boekjaar verwacht Nike daarom in het beste geval een stagnerende brutomarge.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • bedrijfsresultaten

Nike haalde in het jaar tot eind mei 5% meer omzet en evenveel meer winst. Toch begon 2022 weinig veelbelovend, met krimpende marges en omzetten door oplopende voorraden en kosteninflatie.

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode5 augustus, 2022
    China en Rusland breken Adidas zuur op

    Hoewel de omzet opveerde bij Adidas, daalde de winst met meer dan een kwart. De terugtrekking uit Rusland en de aanhoudende coronalockdowns in China kostten het sportmerk handenvol geld.

  • iconMode4 augustus, 2022
    Zalando krijgt coronatik, maar houdt vertrouwen

    De coronapandemie speelt Zalando op een onverwachte manier parten: de lat werd – naar eigen zeggen – vorig jaar zo hoog gelegd, dat dit jaar nóg beter doen er niet inzat. De Duitse modewebshop wist wel meer klanten te bekoren, maar die vulden hun mandjes minder dan voordien. Indicatoren als...

  • iconMode3 augustus, 2022
    Tom Ford binnenkort in handen van Estée Lauder?

    Cosmeticagroep Estée Lauder wil luxemerk Tom Ford overnemen voor meer dan 3 miljard dollar. Al zijn er nog andere kapers op de kust.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood18 juli, 2022
    In beeld: Aldi opent kassaloze Shop&Go in Utrecht
  • iconAlgemeen11 juli, 2022
    Hema ziet potentie voor verdubbeling in Frankrijk
  • iconMode8 juli, 2022
    Bristol is op weg naar winst
  • iconMode20 juli, 2022
    De Bijenkorf opnieuw diep in het rood
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN