RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Nike
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike trekt zich op aan Duitse overwinning

icon
Mode22 maart, 2024

Nike blijft ter plaatse trappelen en verliest zelfs terrein in Europa. Al is er een (kleine) morele opsteker: niet de Duitsers van Adidas, maar wel de Amerikanen mogen straks de truitjes voor de Duitse voetbalbond maken.

Europa als boosdoener

“Als Nike voluit gaat kan niemand van de concurrentie ons verslaan”, snoeft CEO John Donahoe bij de bekendmaking dat rivaal Adidas nu ook de samenwerking met de Duitse voetbalbond verliest aan Nike. Adidas was nochtans de vorige zeventig jaar de aangewezen partner. Het is vooral een belangrijke symbolische overwinning, want verder heeft het sportmerk weinig reden tot vieren.

In het voorbije (derde) kwartaal steeg de omzet met amper 0,3% tot 12,43 miljard dollar (11,5 miljard euro), ook al was dat iets beter dan de vlakke lijn die analisten verwachtten. Bij vlaggenschip Nike zelf klom de omzet met 2%, dochtermerk Converse verkocht liefst 19% minder. Geografisch vallen de klappen in Europa: de omzet daalde er met 4% naar 3,1 miljard dollar, terwijl de eindejaarsperiode beter dan verwacht verliep in Noord-Amerika (+18%) en China (+5%).

De winst zakte onder de streep met 5% naar 1,17 miljard dollar (1,1 miljard euro), goed voor 0,77 dollarcent winst per aandeel. Nike voert sterke besparingen door, waarbij 2% van het personeel (meer dan 1.600 jobs) verdwijnt. Het sportmerk wil ook de voorraden terugdringen en weer meer focussen op hardlopen, atletiek en dameskleding. In de eerste maanden van 2025 moeten de resultaten daarvan zichtbaar worden.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 juli, 2025
    Derde keer, goede keer? Shein vraagt beursnotering aan in Hongkong

    Fastfashionreus Shein zou dan toch Hongkong gekozen hebben als locatie voor zijn beursgang. Eerdere pogingen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk liepen op niets uit, in China worden echter minder problemen verwacht.

  • icon
    Mode7 juli, 2025
    H&M zet bodycams in tegen toenemend geweld in winkels

    In het Verenigd Koninkrijk is H&M een proefproject gestart met bodycams voor winkelmedewerkers. De retailer wil zo de toenemende gevallen van diefstal en geweld in zijn winkels tegengaan.

  • icon
    Mode4 juli, 2025
    Nieuwe eigenaar voor noodlijdend Le Coq Sportif

    De Frans-Zwitserse zakenman Dan Manane is de nieuwe eigenaar van het Franse sportmerk Le Coq Sportif. Een handelsrechter in Parijs verkoos zijn bod vandaag boven een bod van een Frans consortium.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN