RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Primark
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark staat “sterker dan ooit” in zwak kledingjaar

icon
Mode7 november, 2023

Hoewel het voor de modesector een lastig jaar was, tekende Primark liefst 17% omzetgroei op. De moderetailer beperkte de prijsverhogingen, terwijl klanten ook het nieuwe online aanbod ontdekken.

Alleen dip in de winstmarge

“Hoewel de vraag van de consument onzeker blijft, bevindt Primark zich in een betere positie dan ooit tevoren”, zegt George Weston, CEO van moederbedrijf ABF. Bij huidige wisselkoersen steeg de omzet van de modeketen naar ruim 9 miljard Britse pond (10 miljard euro). Aan het begin van het jaar voerde de keten “selectieve prijsstijgingen” door, maar voor een heel deel van de producten besloot de fastfashionreus de verhoogde kosten niet helemaal door te rekenen.

De resultaten waren beter dan verwacht, zeker omdat ook de operationele winst flink steeg. Het operationele resultaat klokte af op 717 miljoen pond (820 miljoen euro), goed voor een stijging van 30%. Op gecorrigeerde basis daalde de operationele winst weliswaar met 3%, omdat ook de winstmarge lager uitkwam op 8,2%. Een jaar geleden bedroeg de winstmarge nog 9,8%, maar ook volgend jaar rekent Weston op een herstel naar boven de 10%.

De bezoekersaantallen lagen hoger en Primark opende ook 27 nieuwe winkels doorheen het jaar. Weston geeft aan dat de ook verbeterde online propositie werkt: in het Verenigd Koninkrijk rolt de keten click&collect uit, andere landen kregen dit jaar een nieuwe website. Daarop kunnen klanten het assortiment verkennen en zien in welke winkels hun product op voorraad is. Het digitale platform trekt nieuwe klanten aan, aldus de CEO. “Nu de marge van Primark terugkeert naar haar historische niveau, zien we de toekomst van het bedrijf met vertrouwen tegemoet.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Hoewel het voor de modesector een lastig jaar was, tekende Primark 17% omzetgroei op. De moderetailer beperkte de prijsverhogingen, terwijl klanten ook het nieuwe online-aanbod ontdekken.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode7 december, 2023
    Doek valt (opnieuw) voor Perry Sport, Aktiesport en Sprinter

    Sports Unlimited Retail, het moederbedrijf van de sportwinkelkenets Perry Sport, Aktiesport en Sprinter in Nederland, is failliet verklaard. Dat betekent het einde van 54 winkels en 1100 banen.

  • icon
    Mode6 december, 2023
    Tweedehandsplatform Zara Pre-Owned van start in de Benelux

    Zara breidt zijn tweedehandsdienst Pre-Owned uit naar veertien bijkomende Europese landen, waaronder België, Luxemburg en Nederland. De lancering staat gepland op 12 december.

  • icon
    Mode5 december, 2023
    De tien trends voor 2024 in de modesector

    Ook 2024 wordt geen gemakkelijk jaar voor de modesector. Toch blijven veranderende prioriteiten ook kansen bieden. Dit zijn de tien grootste.

Meest gelezen
  • icon
    Food17 november, 2023
    Jumbo laat laagsteprijsgarantie los
  • icon
    Food17 november, 2023
    Dreigt faillissement ook voor Makro Nederland?
  • icon
    Vrije tijd15 november, 2023
    Fressnapf wordt Nederlandse nummer twee na overname Jumper
  • icon
    Wonen16 november, 2023
    Leen Bakker en Kwantum diep in de rode cijfers
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN