RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags tweedehands
  • Bedrijven Vinted
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Recordverlies vormt geen probleem voor Vinted

icon
Mode29 november, 2022
Shutterstock.com

De markt voor tweedehandskleding boomt, waardoor Vinted de omzet haast exponentieel ziet stijgen. Toch gaan ook de verliezen door het dak bij het modeplatform. Geen nood: het potentieel is gigantisch en investeerders springen bij.

Bewuste strategie

Vorig jaar steeg de omzet van Vinted van 148 miljoen naar 245 miljoen euro, een groei met 65%. Een sterke prestatie, ondersteund door de grote belangstelling van consumenten voor tweedehandsmode. Kostenbewustzijn en duurzaamheid zijn daarbij bepalende factoren. De groei komt wel met een hoge prijs voor de mode-app: de verliezen stegen van 24 miljoen euro in 2020 naar 118 miljoen in 2021.

Die rode cijfers zijn vooral het gevolg van sterk gestegen marketinginvesteringen, meldt zakenblad Quote. Vinted besteedde vorig jaar liefst 193 miljoen euro aan reclame, drie keer meer dan een jaar eerder. Dat is een bewuste strategie: in plaats van nu al winst te maken, verkiest de directie om te investeren in versnelde groei, meldt het jaarverslag. Voorlopig komt het bedrijf daar vlot mee weg: vorig jaar haalde de startup 250 miljoen euro op bij investeerders. Het bedrijf heeft nog 239 miljoen euro in kas, en 50 miljoen in bedrijfsobligaties.

“Een druppel in de oceaan”

Vinted is intussen actief in zestien landen en wordt gewaardeerd op 3,5 miljard euro. Het is nu het grootste Europese platform voor tweedehandsmode. CEO Thomas Plantenga ziet voorlopig geen einde aan de groei: de eerste negen maanden van dit jaar was er alweer een omzetstijging met 37%. “Tweedehands is maar een druppel in de oceaan”, zegt hij aan Financial Times. De tweedehandsmarkt vertegenwoordigt nog maar 3 tot 4% van de totale modemarkt.

Dat steeds meer moderetailers zelf in tweedehands stappen, deert de startup niet. De echte concurrentie, dat zijn shoppers die nieuwe kledij kopen. Hen wil Plantenga overtuigen om eerst naar tweedehands te kijken, alvorens een nieuwe aankoop te overwegen. Om dat makkelijker te maken, bouwt hij een Europees netwerk van lockers uit. Een eerste test loopt in Frankrijk. “We willen dat je kleren in een locker in Nederland legt en dat een vrouw in Frankrijk het ophaalt.” Voor expansie ligt de focus op Europa: “Europa is onze thuis, we begrijpen die markt echt”, aldus Plantenga, die erop wijst dat markten als de Verenigde Staten en Canada erg verschillend zijn.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • tweedehands

De markt voor tweedehandskleding boomt, waardoor Vinted de omzet exponentieel ziet stijgen Maar ook de verliezen gaan door het dak bij het modeplatform. Geen nood: het potentieel is gigantisch en investeerders springen bij.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode3 februari, 2023
    Barbarella-ontwerper Paco Rabanne overleden

    Paco Rabanne is overleden op 88-jarige leeftijd. Vandaag wordt de naam vooral geassocieerd met parfums, maar in de jaren zestig gooide de designer hoge ogen met metalen jurken.

  • icon
    Mode3 februari, 2023
    Derde herstructurering van start bij C&A

    Op het Belgische hoofdkantoor van C&A wordt opnieuw gereorganiseerd. Vooral de onlineverkoop zou tegenvallen. Het is al de derde herstructurering op vijf jaar tijd.

  • icon
    Mode2 februari, 2023
    Inditex breidt terugstuurkosten uit

    Zara-moeder Inditex voert nu ook op haar Spaanse thuismarkt retourkosten in. Klanten moeten voortaan bijna twee euro betalen als ze onlinebestellingen willen terugsturen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN