RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Les Soeurs
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Geografie België
  • Personen Clio Hendrickx
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: de tien geboden van Les Soeurs

icon
Mode30 maart, 2023
Foto Elien Jansen

Drie Limburgse zussen maakten op tien jaar tijd van één boetiek een keten met zeven winkels en een eigen modelabel. Nu lonkt het buitenland. Hoe je zoiets voor elkaar krijgt? Op het RetailDetail Congress geven ze tien concrete tips mee.

Van drie naar 25

Vorig jaar mocht Les Soeurs tien kaarsjes uitblazen. Sinds de opening van de eerste multimerkenboetiek in Hasselt heeft het modeconcept een hele weg afgelegd, net zoals de drie zussen die er aan het roer staan. Toen RetailDetail hen destijds voor het eerst sprak, hadden ze de auto net volgeladen met nieuwe voorraad en waren ze die met vrouw en macht aan het uitladen.

“Vandaag hebben we een team van 25 mensen”, zegt Clio Hendrickx, functietitel “oudste zus”. Zij houdt zich nu vooral met marketing en sales bezig. “Door het team te laten groeien, hoeven wij niet meer álles te doen. Ieder volgt zijn expertise.” Kay en Julie Hendrickx leggen zich zo op het ontwerpen van de collecties toe, samen met de ‘senior buyer’.

Wat begon als een multimerkenboetiek waar de zussen een eigen selectie merken bijeenbrachten, is nu een heus label. “60% van ons aanbod is nu zelf ontworpen, ook de accessoires. Vroeger was dat omgekeerd. We willen naar 70%, want zo staan we ook sterker in de erg woelige retailmarkt. We werken rechtstreeks met fabrikanten en dat is ook beter voor de marges.”

Onder het motto “wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen” brengt Clio Hendrickx op het RetailDetail Congress op 20 april exclusief haar tien lessen van de afgelopen tien jaar. “Ik wil heel graag echte ’takeaways’ meegeven, dingen waar iedereen zich in kan herkennen.”

Pop-upwinkel in Parijs

Les Soeurs staat ondanks de woelige voorbije jaren steviger in de schoenen dan ooit, zegt Clio Hendrickx. “We hebben een uniek product en een goed verdienmodel. We hebben zeven eigen winkels, waarvan één in Nederland, en de webshop heeft een enorme boost gekregen. Door nu een eigen label te hebben, staan we margetechnisch sterker en hebben we extra groeimogelijkheden.”

Via groothandel is Les Soeurs nog te vinden in 75 verkooppunten. “We doen mee aan de grote, internationale vakbeurzen. Zo vergroten we onze merkbekendheid en wordt Les Soeurs zelfs een exportproduct. Er zitten nog heel wat multimerkenwinkels in ons universum, die net als wij op zoek zijn naar toffe, betaalbare mode. Ik zie veel potentieel om uit te breiden binnen Europa.”

Hebben ook de eigen winkels een reden tot bestaan buiten de Benelux? Dat gaan de zussen nergens minder dan in Le Marais in Parijs uitproberen. “Daar waar we ons hart verloren hebben, daar waar we onze inspiratie halen! Daar openen we in mei een maand lang een pop-upwinkel. Het zal ons belangrijke inzichten geven.”

Opboksen tegen coronarecords

In het binnenland wil Les Soeurs tegen september nog één extra winkel openen, maar waar precies weten de zussen nog niet. Ook is er sinds vorig jaar Les Soeurs Mini, voor de kleinste consumenten, in Antwerpen. “We zien het als een test, maar tot op heden is het een succes. Later kunnen we het uitrollen naar onze andere beste steden, zoals Leuven of Hasselt. We zullen het wel in aparte winkelpanden houden, niet al onze klanten zijn mama.”

Heeft de coronaperiode en de daarop volgende volatiliteit dan helemaal geen impact gehad? “Tuurlijk hebben we onze uitdagingen, net zoals de rest van de industrie”, stelt Clio Hendrickx gerust. “Tijdens Covid wist iedereen de weg naar de webshop opeens te vinden, maar nu botsen we tegen die coronacijfers op. De omzet blijft op peil, maar we moeten er hard in investeren. Ook is het een evenwichtsoefening om de koststijgingen te verhalen op de klant maar tegelijk onze betaalbare positie te behouden.”

Les Soeurs prijst zichzelf niettemin gelukkig nog in de groeifase te zitten. “We zitten in een opwaartse trend en hebben nog de wendbaarheid en slagkracht van een KMO. We zijn dus positief, zij het als ondernemer ook iets voorzichtiger geworden. Zo proberen we meer tijdloze collecties te ontwerpen, die een paar jaar mee kunnen gaan. Mensen moeten namelijk keuzes maken, dus kiezen ze beter voor duurzame stuks, dingen die meegaan.”

Benieuwd naar de tien geboden van de drie ondernemende zussen? Je hoort ze samen met Carla Velghe (Hema), Wim Teerlynck (Bike Republic), Giane Van Landuyt (Casa International) en vele anderen op 20 april.

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode14 november, 2025
    Franse warenhuisketen BHV stelt opening van vijf Shein-winkels uit

    De opening van Shein-winkels in vijf Franse BHV-warenhuizen, die gepland was voor november en december, wordt “met enkele dagen of weken” uitgesteld omdat de retailer aanbod en prijzen wil aanpassen.

  • icon
    Mode14 november, 2025
    Vinted gaat van start in de Verenigde Staten

    Vinted richt het vizier op de Verenigde Staten, nu de omzet dit jaar de mijlpaal van 10 miljard euro bereikt. Vanaf maandag is het tweedehandsplatform beschikbaar in New York, als eerste test.

  • icon
    Mode14 november, 2025
    WK atletiek doet Asics over de grenzen heen groeien

    De Japanse sportmodegroep Asics wist in de eerste drie kwartalen van 2025 een dubbelcijferige groei te behalen in zowel verkoop als winst. In alle regio’s was er deze zomer groei.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Algemeen28 oktober, 2025
    ChatGPT krijgt een Paypal-betaaloptie
  • icon
    Wonen30 oktober, 2025
    Ex-uitbaters Blokker lanceren eigen formule: Allesz
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN