Als mensen een stuk van hun leven aan het bedrijf geven, dan kan het bedrijf maar beter goed voor die mensen zorgen, vindt CCO Isabelle Samson van ZEB. En als je een goede leider wil zijn voor je medewerkers, dan moet je in de eerste plaats ook een goede leider zijn voor jezelf.
Gezond succesvol zijn
Om opmerkelijke uitspraken zit Samson niet verlegen: “Ik geloof niet in work-life balance. Ik mag hopen dat je leeft als je aan het werken bent”, zegt ze. “Maar je leven moet wel zoveel mogelijk in balans zijn. Ik vind niet dat we als werkgevers verantwoordelijk zijn voor burn-outs, maar we hebben wel een grotere verantwoordelijkheid dan alleen maar zien dat het op het werk goed loopt. Je kan mensen niet zomaar vragen om hun privé thuis te laten. Als je je niet goed voelt in je relatie, of er is een probleem met je kinderen, dan kan je geen productiviteit hebben van 90%.”
Mensen geven een stuk van hun leven aan het bedrijf, maar hun leven is meer dan dat bedrijf. Dus kan je als bedrijf maar beter goed voor je mensen zorgen, vindt Samson. “Jonge mensen op een gezonde manier succesvol zien zijn, dat geeft me energie. Ik heb altijd gedacht dat je moet afzien om ergens te geraken, maar dat is niet zo. Je mag stress hebben, maar neem mentale pauzes, leer tot rust komen, zodat je hormonenhuishouding kan herstellen.”
Weerstand overwinnen
Isabelle Samson weet waarover ze praat: al 27 jaar werkt ze bij de snel groeiende moderetailer ZEB. Zeker de eerste twintig jaar waren een rollercoaster, vertelt ze: volle gas vooruit, heel doel- en cijfergericht. “Je gaat maar door, op adrenaline en cortisol. Maar dat hou je uiteindelijk niet vol. Ik heb geflirt met burn-outs en ging op zoek naar wat me kon helpen.”
Zo ontdekte ze het kleurenmodel van Insights, dat mensen volgens de kleuren rood, geel, groen en blauw in verschillende types indeelt, elk met hun sterke en zwakkere punten. ZEB ging ermee aan de slag. “Eerst was er weerstand. Wat gaat dat allemaal kosten? En wat gaat ons dan opbrengen? Het was best een groot bedrag. Maar het heeft ons bedrijf voelbaar veranderd.”
Investeren loont
En bijna acht jaar later weet ze het wel zeker: investeringen in je mensen verdien je terug. “Het gaat om geld dat je anders ook zou investeren, in recruitment en trainingen. Je hebt minder uitstroom, mensen blijven langer, werken beter samen. Je borgt de ervaring binnen je bedrijf. En de klanten zijn er gevoelig voor dat ze mensen terugzien in de winkels. Wanneer een shopmanager die tien jaar bij je werkt, het even niet meer ziet zitten, dan is het zonde om te zeggen ‘we hebben geen tijd om op u te wachten, we gaan u niet helpen.’ Het zijn immers onze mensen die onze winkels identiteit geven.”
Isabelle Samson is ervan overtuigd: als je een goede leider wil zijn voor je medewerkers, dan moet je in de eerste plaats ook een goede leider zijn voor jezelf. “Voor jezelf zorgen, betekent dat je ook makkelijker kan zorgen voor een ander.”
Focus op het individu
Eind juli verlaat Isabelle Samson de moderetailer, om een nieuwe toekomst aan te vatten. Samen met twee partners richtte ze het Yey House op. Het letterwoord staat voor ‘your empowered you’.
“We gaan hier mensen proactief helpen, niet alleen met hun carrière maar op alle levensgebieden. Het gaat verder dan burn-outpreventie. Waar wil je naartoe, is de centrale vraag: we maken samen een roadmap. We organiseren ook teambuildings in het teken van persoonlijke groei. Wil je je organisatie laten groeien, dan is het heel simpel: focus je op het individu. Veel bedrijven praten over human capital. Maar je moet het doèn. En ga er ver in!”
Op een gezonde manier succesvol zijn? Isabelle Samson deelt de ervaring van ZEB en de plannen van Yey op het RetailDetail RetailDetail HR & People Congress op 15 juni in Antwerpen. Op het podium staan ook collega-retailers Aldi, Arvesta, Carrefour, Holland & Barrett. Boek snel je ticket via de knop hieronder.