RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailHunt: Media Markt Digital Store in Barcelona

icon
RetailHunt30 september, 2016

In Barcelona experimenteert Media Markt met Digital Store, een uniek winkelconcept dat omnichannel, technologische snufjes en de beperkte ruimte in een stadswinkel ten volle benut. RetailDetail ging het voor u bekijken.

 

Dansende robot in de etalage

Wie de Media Markt-winkels met tapijtvloeren en stapels dozen gewoon is, trekt de ogen wijd open als hij de Digital Store van de elektronicaretailer in Barcelona binnenstapt. Gelegen in de Avinguda Diagonal, één van de hoofdwinkelstraten van Barcelona, is de Digital Store met een oppervlakte van 400 vierkante meter de kleinste Media Markt die je kan vinden, maar ongetwijfeld ook de meest futuristische.

In de etalage pronkt meteen een robot, die pakketjes die online zijn besteld voor de consument aflevert in de click&collect-automaat in de winkel. En op de (vele) dooie momenten, doet hij gewoon een dansje.

 

Een winkel (bijna) zonder producten

Automatisatie, daar draait het duidelijk om in de Media Markt Digital Store: in de winkel wordt de klant omringt door mensgrote schermen, waarop virtuele vrouwen en mannen je uitnodigen om het assortiment (hier zo’n 5000-tal SKU’s) met behulp van ‘touch screen’-menu’s te doorbladeren. De focus ligt er wel op het elektronica-aanbod, in mindere mate op het multimedia-assortiment. 

Opvallend: behalve de schermen valt er in de Digital Store nauwelijks iets aan te raken. Op één tafel en wand met smartphones, tablets, enkele wearables en hun accessoires na, zit het volledige productassortiment weggeborgen achter glas in een achterliggend mini-magazijn. Wie iets mee wil nemen, kan het ter plaatse aanvragen – of thuis laten leveren via de webshop.

 

Ruimte voor ‘fun’ én service

Toch is het niet omdat er weinig producten te zien zijn, dat er ook weinig te doen valt. Ook in beleving is stevig geïnvesteerd in deze testwinkel in Barcelona: een reuzengroot scherm met VR-toestel (dat tijdens ons bezoek wel niet naar behoren functioneerde), (3D-)printers waar je alles van posters tot smartphonehoesjes kan afdrukken, een workshopruimte en een 3D-visualisatieprogramma moeten zorgen voor ‘fun’ op het winkelpunt.

De Digital Store gaat bovendien verder dan alleen de ‘gimmicks’, met onder andere een ruime servicebalie voor businessklanten. Om geholpen te worden, moet je een nummertje trekken en daarna plaatsnemen bij één van de medewerkers. Koffie helpt je door de wachttijd heen.

 

Technologie en mens hand in hand

Ook voor de particuliere klant is service voorzien, met een aparte hulpbalie voor technische vragen, balies opgedeeld in specialisme (informatica, fotografie, etc.) en twee ‘fast tracks’ voor wie gewoon snel iets wil ophalen en nog moet betalen.

De sterktes van het concept liggen dan ook daarin: de technologie heeft in deze Digital Store de mens niet verdrongen, met nog voldoende mogelijkheden om ook een gepersonaliseerde en menselijke dienstverlening te krijgen. 

Deze ‘human touch’ zal echter wel zorgvuldig moeten worden bewaakt, want de laadtijden van de schermen duren soms nog (frustrerend) lang en ondanks de aanwezigheid van het winkelpersoneel werd uw reporter gedurende de hele tijd van het bezoek door niemand aangesproken… Een heel knap concept, maar de aandacht niet laten verslappen lijkt de boodschap.

Meer RetailHunt
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen31 augustus, 2023
    10 belangrijke lessen van Koreaanse consumenten

    Wat kunnen we leren van trendy Korea? Ieder jaar vat de universiteit van Seoul er de consumenten samen in tien trends, die bijzonder herkenbaar blijken.

  • icon
    Algemeen5 juli, 2023
    [The Captain’s Talk] Mooiste retailconcepten ter wereld, deel 1

    Waar vind je 's werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? We nemen je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks met de tofste winkels, concepten of zaken.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2023
    Waarom Seoul het Berlijn en winkelwalhalla van Azië is

    Seoul wordt niet zomaar de ziel van Azië genoemd. “Je ervaart er retail op een ongekende manier”, zeggen Maarten Leyts (Trendwolves) en Jorg Snoeck (RetailDetail).

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN