RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven EssilorLuxottica
  • Onderwerpen Rechtszaak
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boete van 81 miljoen euro voor machtsmisbruik bij brillenreus EssilorLuxottica

icon
Schoonheid/verzorging9 november, 2022
viewimage / Shutterstock.com

Brilglazenproducent Essilor heeft jarenlang zijn macht misbruikt, oordeelt de Franse mededingingsautoriteit. Het bedrijf verbood onlineplatformen immers zijn merken te verkopen. Het bedrijf moet daarvoor een boete van 81 miljoen euro betalen, maar gaat in beroep.

Keuze bewust beperkt

De producent van merken als Essilor en Varilux krijgt een boete van 81 miljoen euro opgelegd wegens oneerlijke handelspraktijken. Al voor de fusie met de Italiaanse brillenfabrikant Luxottica zou de glazenmaker sommige onlineplatforms hebben verhinderd om zijn gecorrigeerde brillenglazen aan te bieden.

De Varilux-maker verbood de platformen ook zijn merken en logo’s te gebruiken en weigerde merkproducten te leveren. De groep deed dit naar eigen zeggen om zijn netwerk van fysieke winkeliers te beschermen, maar discrimineerde zo tegenover onlinespelers. Ook oordeelt de Franse mededingingsautoriteit dat de prijzen voor brillen op die manier kunstmatig hoog bleven en de keuze van de consument werd beperkt.

“Goed voor de hele sector”

Het onderzoek werd al in 2014 geopend, maar is nu pas afgerond. De praktijken gaan al terug tot 2009 en gingen meer dan tien jaar lang door, meent de concurrentieautoriteit. Van de 81 miljoen euro boete moet moederbedrijf EssilorLuxottica er 15,4 miljoen euro betalen, de rest is voor rekening van de dochteronderneming.

EssilorLuxottica gaat echter meteen in beroep. Wat het bedrijf deed, was naar eigen zeggen volledig in overeenstemming met de regelgeving destijds en zou niet alleen ten goede zijn gekomen aan de klanten en partners, maar aan de hele sector. De brillenproducent is er stellig van overtuigd dat het gerechtvaardigd is om bepaalde voorwaarden op te leggen, zodat consumenten de best mogelijke visuele correctie en individuele service wordt gegarandeerd. EssilorLuxottica gelooft met andere woorden niet in e-commerce voor gecorrigeerde brillen. De groep denkt te kunnen bewijzen dat het besluit van de mededingingsautoriteit ongegrond is.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Essilor heeft jarenlang zijn macht misbruikt, oordeelt de Franse mededingingsautoriteit. Het bedrijf moet een boete van 81 miljoen euro betalen, maar gaat in beroep.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging31 januari, 2023
    Optiekgroep Krys krijgt nieuwe smoel

    Krys, een Franse coöperatieve van optiekzaken en hoorcentra, meet zich een nieuw imago aan. Na meer dan 50 jaar vernieuwt het logo en de huisstijl.

  • icon
    Schoonheid/verzorging25 januari, 2023
    Waarom Amazon een abonnement op medicijnen lanceert

    Amazon levert in de VS nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

  • icon
    Schoonheid/verzorging24 januari, 2023
    Omzetgroei van 30% voor Medi-Market

    Parafarmacieketen Medi-Market zag de omzet in 2022 met wel 30% stijgen. De koopkrachtcrisis speelt in het voordeel van de keten, die ook dit jaar weer een twaalftal bijkomende winkels wil openen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN