RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven EssilorLuxotticaGrandvisionOpsin Optics
  • Onderwerpen Overnamewinkelopeningen
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

GrandOptical heropent deels als Opsin Optics

icon
Schoonheid/verzorging3 mei, 2024

Tien Belgische winkels van GrandOptical maken een doorstart. Investeerder Standard Investment schat de Belgische optiekmarkt op 1,1 miljard euro en doet daarom een doorstart met de beste locaties.

De tien beste locaties

Zaterdag heropenen tien voormalige locaties van GrandOptical onder de nieuwe naam Opsin Optics. Het doek viel begin dit jaar over GrandOptical, nadat de keten van brillenwinkels in 2021 moest worden afgestoten na de fusie tussen moederbedrijf GrandVision en EssilorLuxottica. Naar de omstandigheden van het faillissement loopt momenteel een gerechtelijk onderzoek.

Opsin Optics heropent onder meer de vestigingen in de shoppingcentra van Woluwe en Wijnegem, en panden in Leuven en Sint-Niklaas. Opsin Optics wil zich onderscheiden van andere optiekzaken door een breed aanbod aan monturen, zonnebrillen en contactlenzen te combineren met sterke service door gediplomeerd personeel.

Opsin Optics kan bouwen op partnerships met merkleveranciers, zoals Gucci, Tom Ford en Ray Ban, maar heeft naar eigen zeggen ook een aantal exclusieve merken speciaal voor de nieuwe formule. Er is ook geïnvesteerd in een vernieuwde merkidentiteit en het winkelinterieur is opgefrist.

Jaarlijks 3% groei

Overnemer Standard Investment ziet veel potentieel in de Belgische optiekmarkt: vandaag is die zo’n 1,1 miljard euro groot en zal de komende jaren 2 tot 3% per jaar groeien, schat de investeringsmaatschappij. Vooral door de veroudering van de bevolking, toegenomen schermtijd en ‘premiumisering’ blijft de vraag naar brillen stijgen. Bovendien denkt de groep dat “het potentieel voor online beperkt blijft tot lenzen en zonnebrillen”, omdat de fysieke locaties voor oogmetingen cruciaal blijven.

Katrien Willems, die sinds 2023 al verantwoordelijk was om strategie voor België uit te werken voor GrandOptical, is gekozen als CEO voor de nieuwe formule. Anouar Melhaoui, vroeger actief bij The Fashion Society, wordt Finance & IT Director.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging11 juli, 2025
    Brauzz-maker Planet B haalt 3,7 miljoen euro op

    De Gentse groep Planet B (Brauzz, Klaaar, Wondr) heeft 3,7 miljoen euro opgehaald om zijn groei te versnellen, met name in Nederland. De duurzame drogmeticaproducent werkt ook aan heel wat nieuwe producten.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase

    The Body Shop verandert van CEO, nu het cosmeticabedrijf na zijn faillissement een doorstart heeft kunnen maken. De keten zegt klaar te zijn voor een nieuwe fase: na de herstructurering is het tijd voor nieuwe groei.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Generatiekloof wordt zichtbaar als het over duurzaamheid gaat

    Duurzaamheid is momenteel niet dé doorslaggevende factor voor de gemiddelde consument bij de aankoop van een verzorgings- of schoonmaakproduct. “Een groep consumenten gelooft gewoon niet meer dat het ondernemingen menens is met duurzaamheid.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN