RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HEMA onder curatele

icon
Schoonheid/verzorging16 juni, 2014

Meer als één oorzaak

Eigenaar Lion Capital zou de touwtjes stevig in handen hebben genomen bij ‘zijn’ HEMA, meldt het Financieele Dagblad. Volgens een ingewijde loopt er een legertje mensen van de banken en van Lion op het hoofdkantoor rond.

 

Alle geïnterviewden wijzen erop dat de problemen die HEMA momenteel doormaakt niet één oorzaak kennen, maar een veelgehoord punt van kritiek is wel de aansturing van het bedrijf. Zowel Lion Capital als de raad van commissarissen en bestuursvoorzitter Ronald van Zetten worden verweten het icoon van de Nederlandse retailsector te “verkwanselen”.

 

Operationele winst problematisch

Van Zetten zou solistisch optreden en niet meer open staan voor kritiek uit de organisatie. “Ronald luistert alleen naar nog maar naar Ronald”, is een van de commentaren. De topman zegt zich niet te herkennen in de kritiek. Verder spreekt hij tegen “dat alle besluiten door slechts één persoon en zonder ruggenspraak worden genomen”.

 

Het concern maakte in mei nog bekend een nettoverlies van  16,4 miljoen euro te leiden, terwijl het bedrijf het jaar ervoor nog een kleine winst boekte van 5,8 miljoen euro. Eén van de eisen van de geldverstrekkers was dat het operationeel resultaat van HEMA niet onder de grens van 120 miljoen euro mocht komen, terwijl afgelopen mei werd bekend dat de retailer in 2013 een operationele winst boekte van  119 miljoen euro.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 mei, 2025
    Tiny Library laat nu ook Belgen babyspullen huren

    Wordt babyspullen huren het nieuwe normaal? De Nederlandse start-up Tiny Library introduceert zijn circulaire abonnementsmodel nu ook in België. Daarmee speelt het platform in op een groeiende trend.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 mei, 2025
    Marie-Stella-Maris opent tweede Belgische winkel in Knokke

    Op vrijdag 23 mei opent het Nederlandse lifestylemerk Marie-Stella-Maris in Knokke zijn tweede Belgische winkel, de elfde in totaal.

  • icon
    Schoonheid/verzorging7 mei, 2025
    Douglas: hoe een honderdjarige Duitser favoriet van Gen Z werd

    Douglas is een rijzende ster in het Belgische retaillandschap: elke nieuwe winkel trekt lange wachtrijen aan. Nochtans is de Duitse parfumerieketen helemaal niet nieuw onder de zon. Wat maakt de formule plots zo aantrekkelijk?

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN