RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel lost verwachtingen in dankzij hogere prijzen en lagere kosten

icon
Schoonheid/verzorging5 maart, 2024
Shutterstock.com

Henkel heeft zijn (verhoogde) verwachtingen netjes kunnen inlossen: vorig jaar steeg de omzet op vergelijkbare basis met 4,2% naar 21,54 miljard euro en de bedrijfswinst (EBIT) zelfs met 10,2% naar 2,56 miljard. In absolute cijfers daalde de verkoop wel, daarvoor verwees de Duitse FMCG-reus onder andere naar de situatie in Rusland.

Wisselend rapport

Bij de bekendmaking van zijn kwartaalresultaten in november duwde Henkel zijn omzetverwachtingen hoger, aangezien het geen problemen had om hogere kosten door te rekenen aan de consumenten. Met +4,2% zat de organische omzetgroei bovenaan in de verwachte vork (3,5-4,5%). De lijmafdeling was daarbij goed voor +3,2%, ook al ging de verkoop er in absolute cijfers met 4% op achteruit. De consumentenmerken konden er 6,1% bij doen (ook hier: 3,3% lager in absolute cijfers, door wisselkoerseffecten en lagere volumes).

Henkel investeerde de afgelopen tijd fors in efficiëntiemaatregelen, en die wierpen volgens CEO Carsten Knobel vruchten af. Ook “positieve verkoopprijsontwikkelingen”, zoals prijsverhogingen tegenwoordig genoemd worden, en maatregelen om de logistieke keten efficiënter te maken droegen bij aan de dubbelcijferige winstgroei. De EBIT-marge verhoogde immers met liefst 150 basispunten naar 11,9%. De fusie van de tak Consumentenmerken gaat volgens Knobel beter vooruit dan verwacht en is nog versterkt met “doelgerichte acquisities”.

Voor het komende boekjaar 2024 zou de organische omzetgroei lager liggen dan in het afgelopen boekjaar (met 2,0 tot 4,0%), maar de EBIT-marge zou verder moeten stijgen naar boven de 12%. In “sleuteldomeinen” verwachten de Duitsers een toegenomen vraag, maar de hoge inflatie en toegenomen rentevoeten kunnen een probleem vormen.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase

    The Body Shop verandert van CEO, nu het cosmeticabedrijf na zijn faillissement een doorstart heeft kunnen maken. De keten zegt klaar te zijn voor een nieuwe fase: na de herstructurering is het tijd voor nieuwe groei.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Generatiekloof wordt zichtbaar als het over duurzaamheid gaat

    Duurzaamheid is momenteel niet dé doorslaggevende factor voor de gemiddelde consument bij de aankoop van een verzorgings- of schoonmaakproduct. “Een groep consumenten gelooft gewoon niet meer dat het ondernemingen menens is met duurzaamheid.”

  • icon
    Schoonheid/verzorging3 juli, 2025
    “Cleantok” maakt huishoudtaken weer cool

    Zeven op de tien consumenten denken dat er tussen nu en 2030 weinig zal veranderen in de manier waarop ze hun huishouden runnen. Wel denken ze dat ze (nog) meer zelf zullen doen omdat poetshulp onbetaalbaar wordt.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN