RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel worstelt met drastische prijsstijgingen

icon
Schoonheid/verzorging16 augustus, 2022

De omzet stijgt bij Henkel, maar de winst kan niet volgen. De producent van lijm en verzorgingsproducten had in de eerste helft van het jaar last van de fors stijgende grondstofprijzen.

Niet te compenseren

Henkel tekende in de eerste helft van dit jaar bijna 9% meer omzet op, goed voor 10,91 miljard euro, maar slaagde er niet in de sterke inflatie en prijsstijgingen volledig door te rekenen aan klanten. De brutowinst (ebit) daalde daardoor met 18,7% tot 1,17 miljard euro. De nettowinst bedroeg 447 miljoen euro, ten opzichte van 942 miljoen euro vorig jaar.

De producent van Persil en Schwarzkopf heeft het over een erg uitdagende marktsituatie. “Zoals verwacht werden de resultaten in de eerste helft van het jaar beïnvloed door de drastische stijging van de materiaal- en logistieke prijzen. Ondanks aanzienlijke prijsverhogingen, strikt kostenbeheer en verdere efficiëntieverbeteringen konden deze effecten niet volledig worden gecompenseerd”, verklaart het bedrijf.

Afslanken in schoonheid

Ook de lopende herstructurering kostte geld. Tegen begin 2023 wil de FMCG-groep zijn twee consumentendivisies – Beauty en Home Care – samenbrengen in één afdeling. Tegelijk herziet het bedrijf echter zijn merkenportefeuille: momenteel worden activiteiten en merken met een totale omzet van minder dan een miljard euro opnieuw bekeken. Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne trekt de groep zich bovendien volledig terug uit Rusland en Wit-Rusland.

In de eerste helft van het jaar stootte Henkel al enkele kleinere merken in de categorie schoonheidsverzorging af, tegen het einde van het jaar moet de tak nog verder afslanken. De tak schoonheidsproducten voor consumenten was vorig semester ook de enige waar de omzet achteruitliep. Wel kocht de groep in juli de kappersproducten van Shiseido om verder in te zetten op de succesvolle professionele verzorgingsmarkt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De omzet stijgt bij Henkel, maar de winst kan niet volgen. De producent van lijm en verzorgingsproducten had in de eerste helft van het jaar last van de fors stijgende grondstofprijzen.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging22 maart, 2023
    Drogisterijketen Douglas komt naar België

    Drogisterijformule Douglas moet fors groeien van nieuwe CEO Sander van der Laan (ex-Action en Albert Heijn). Hij wil de keten nu ook naar België en andere landen brengen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 maart, 2023
    Colruyt activeert ecosysteem met Newpharma relaxatie-app

    Newpharma lanceert een app om consumenten te helpen ontspannen met yoga- en ademhalingsoefeningen. Colruyt Group zet op die manier zijn ecosysteem aan het werk.

  • icon
    Schoonheid/verzorging13 maart, 2023
    [In Beeld] Specsavers opent tweede Belgische winkel in Wijnegem

    Specsavers heeft de deuren geopend in het shoppingcenter van Wijnegem. Het is de tweede Belgische winkel van de brillenketen, al beschouwt de retailer dat zelf niet helemaal zo.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN