RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel worstelt met drastische prijsstijgingen

icon
Schoonheid/verzorging16 augustus, 2022

De omzet stijgt bij Henkel, maar de winst kan niet volgen. De producent van lijm en verzorgingsproducten had in de eerste helft van het jaar last van de fors stijgende grondstofprijzen.

Niet te compenseren

Henkel tekende in de eerste helft van dit jaar bijna 9% meer omzet op, goed voor 10,91 miljard euro, maar slaagde er niet in de sterke inflatie en prijsstijgingen volledig door te rekenen aan klanten. De brutowinst (ebit) daalde daardoor met 18,7% tot 1,17 miljard euro. De nettowinst bedroeg 447 miljoen euro, ten opzichte van 942 miljoen euro vorig jaar.

De producent van Persil en Schwarzkopf heeft het over een erg uitdagende marktsituatie. “Zoals verwacht werden de resultaten in de eerste helft van het jaar beïnvloed door de drastische stijging van de materiaal- en logistieke prijzen. Ondanks aanzienlijke prijsverhogingen, strikt kostenbeheer en verdere efficiëntieverbeteringen konden deze effecten niet volledig worden gecompenseerd”, verklaart het bedrijf.

Afslanken in schoonheid

Ook de lopende herstructurering kostte geld. Tegen begin 2023 wil de FMCG-groep zijn twee consumentendivisies – Beauty en Home Care – samenbrengen in één afdeling. Tegelijk herziet het bedrijf echter zijn merkenportefeuille: momenteel worden activiteiten en merken met een totale omzet van minder dan een miljard euro opnieuw bekeken. Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne trekt de groep zich bovendien volledig terug uit Rusland en Wit-Rusland.

In de eerste helft van het jaar stootte Henkel al enkele kleinere merken in de categorie schoonheidsverzorging af, tegen het einde van het jaar moet de tak nog verder afslanken. De tak schoonheidsproducten voor consumenten was vorig semester ook de enige waar de omzet achteruitliep. Wel kocht de groep in juli de kappersproducten van Shiseido om verder in te zetten op de succesvolle professionele verzorgingsmarkt.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging11 juli, 2025
    Brauzz-maker Planet B haalt 3,7 miljoen euro op

    De Gentse groep Planet B (Brauzz, Klaaar, Wondr) heeft 3,7 miljoen euro opgehaald om zijn groei te versnellen, met name in Nederland. De duurzame drogmeticaproducent werkt ook aan heel wat nieuwe producten.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase

    The Body Shop verandert van CEO, nu het cosmeticabedrijf na zijn faillissement een doorstart heeft kunnen maken. De keten zegt klaar te zijn voor een nieuwe fase: na de herstructurering is het tijd voor nieuwe groei.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Generatiekloof wordt zichtbaar als het over duurzaamheid gaat

    Duurzaamheid is momenteel niet dé doorslaggevende factor voor de gemiddelde consument bij de aankoop van een verzorgings- of schoonmaakproduct. “Een groep consumenten gelooft gewoon niet meer dat het ondernemingen menens is met duurzaamheid.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN