RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags ontslagen
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen HerstructureringPersoneelsbeleid
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel zet 2000 medewerkers bij de vuile was

icon
Schoonheid/verzorging5 mei, 2022
Shutterstock.com

Het Duitse Henkel schrapt 2000 banen door de afdelingen schoonmaak- en schoonheidsproducten samen te smelten. De reorganisatie is al langer bekend, maar nu worden ook de gevolgen voor het personeel duidelijk.

2000 mensen voor 500 miljoen

De producent van was- en verzorgingsproducten als Persil en Schwarzkopf voert een ingrijpende herstructurering door. Voortaan gaan de afdelingen beauty en wasmiddelen samen door het leven als één businessunit. Alleen de afdeling met lijmen blijft op zichzelf staan, omdat deze ook vakmensen en bedrijven bedient.

Al in januari maakte Henkel deze reorganisatie bekend, zonder toen te zeggen wat precies de gevolgen zouden zijn voor de medewerkers. De directie moest eerst nog rond de tafel gaan zitten met de vakbonden. Nu is de kogel wel door de kerk: de herstructurering kost 2000 banen wereldwijd, voornamelijk in de verkoop en administratie, bericht MarketScreener.

De ingreep moet een besparing van 500 miljoen euro opleveren op middellange termijn: Henkel hoopt ongeveer 250 miljoen euro per jaar te besparen tussen nu en eind 2023. De samensmelting zal namelijk in twee fases verlopen in de komende twee jaar.

Alleen nog hoge marges

Op termijn vallen mogelijk nog ontslagen, aangezien het bedrijf ook zijn merkenportefeuille herevalueert. Alle merken en takken die minder dan een miljard euro omzetten, neemt het bedrijf onder de loep. Onderdelen die niet voldoende groeien of rendabel zijn, worden mogelijk stopgezet of verkocht. Het doel is een organische omzetgroei van 3 tot 4% en winstmarge rond de 15% op middellange tot lange termijn.

“Door ons consequent te richten op bedrijven en merken met hoge brutomarges, creëren we de voorwaarden om onze winstprestaties te verbeteren, net als extra middelen voor verdere investeringen in groei,” zei Wolfgang Koenig, binnenkort hoofd van de nieuwe unit ‘consumer brands’. Tegelijk heeft de nieuwe topman interesse in overnames om de afdeling te verrijken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • ontslagen

Wasmiddelenproducent Henkel schrapt 2.000 banen door de afdelingen schoonmaakproducten en beauty samen te smelten.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging31 januari, 2023
    Optiekgroep Krys krijgt nieuwe smoel

    Krys, een Franse coöperatieve van optiekzaken en hoorcentra, meet zich een nieuw imago aan. Na meer dan 50 jaar vernieuwt het logo en de huisstijl.

  • icon
    Schoonheid/verzorging25 januari, 2023
    Waarom Amazon een abonnement op medicijnen lanceert

    Amazon levert in de VS nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

  • icon
    Schoonheid/verzorging24 januari, 2023
    Omzetgroei van 30% voor Medi-Market

    Parafarmacieketen Medi-Market zag de omzet in 2022 met wel 30% stijgen. De koopkrachtcrisis speelt in het voordeel van de keten, die ook dit jaar weer een twaalftal bijkomende winkels wil openen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN