RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Aroma-Zone
  • Onderwerpen duurzaamheidExpansiewinkelopeningen
  • Geografie Brussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoge ambities bij Aroma-Zone: “Met een nichemerk verander je de wereld niet”

icon
Schoonheid/verzorging9 november, 2022

Natuurlijke verzorging tegen lage prijzen in een opmerkelijk ‘doe-het-zelf’-concept: het is een succesformule die aanslaat. De eerste Belgische winkel van Aroma-Zone heeft zijn start niet gemist, de Franse retailer ambieert dan ook verdere expansie.

Drukte van jewelste

Op 27 oktober opende Aroma-Zone zijn eerste winkel buiten Frankrijk, in de Brusselse Nieuwstraat. Sinds de opening staat er elke ochtend een rij wachtenden voor de deur, en ook wanneer we rond het middaguur in de zaak arriveren, is het een drukte van jewelste met lange rijen aan de kassa’s. Schot in de roos blijkbaar, maar een grote verrassing is dat niet echt, zegt CEO Sabrina Herlory, die voor een persmoment naar de Belgische hoofdstad kwam afgezakt.

“Belgen zijn na de Fransen vandaag al de tweede klantengroep in onze webshop. Ze vragen al vijf jaar om een winkel, ze hebben dus wel even geduld moeten oefenen.” Aroma-Zone koos voor de Nieuwstraat omwille van de sterke passantencijfers en omdat het een erg toegankelijke winkelstraat is die een breed publiek aanspreekt. Het merk wil namelijk drempelverlagend zijn: “Met een nichemerk verander je de wereld niet”, aldus Herlory, die een achtergrond heeft bij grote merken als MAC en L’Occitane.

Een fenomeen

Want de wereld veranderen is wel degelijk de ambitie. In Frankrijk is Aroma-Zone niets minder dan een maatschappelijk fenomeen. Het merk, dat natuurlijke verzorging en gezondheid wil democratiseren, matcht perfect met de tijdgeest. 22 jaar geleden was natuurlijk welzijn nog een nieuw begrip, maar de blog over aromatherapie van oprichters en zussen Anne-Cécile en Valérie Vausselin deed algauw een online gemeenschap van gelijkgezinden ontstaan. Er volgde snel een webshop en vanaf 2014 openden ook de eerste fysieke winkels. Naar de eerste winkel, in de Parijse wijk Odéon, kwamen klanten vanuit het hele land.

Vandaag bedient Aroma-Zone drie miljoen klanten. De webshop vertegenwoordigt 75% van de omzet, met 6000 bestellingen per dag. 15% van de omzet komt uit het buitenland, hoewel het merk nog geen internationale webshop heeft. “Onze klanten gebruiken Google Translate…” Daarnaast heeft de retailer nu twaalf fysieke winkels in Europa, maar dat moeten er snel meer worden: Duitsland, Italië, Spanje en Zwitserland staan op het verlanglijstje. “Ook in België willen we meer winkels openen. Niet meteen, maar wel op termijn, want we zien dat de belangstelling groot is. We zijn hier om te blijven. We zijn geen modefenomeen, wel een fenomeen. We hebben een missie op de lange termijn.”

Winkels als leerplekken

Waarom zet een merk dat gegroeid is uit een webshop, toch in op expansie met fysieke winkels? “Omdat we een enorme vraag zien bij onze klanten. Mensen winkelen graag, willen elkaar ontmoeten, onze producten ruiken en voelen. Winkels helpen om ons merk bekender te maken en nieuwe klanten te rekruteren: niet iedereen winkelt immers online. En we organiseren hier ateliers om mensen op te voeden. Onze winkels zijn ook leerplekken.”

Het winkelconcept is “zonder chichi”: eenvoudig en overzichtelijk, zeer toegankelijk en laagdrempelig met een duidelijke signalering. Voor de inrichting gebruikt Aroma-Zone duurzame, natuurlijke materialen. Shoppers kunnen tablets in de winkels raadplegen om info op te zoeken. Klanten kunnen beroep doen op expert-adviseurs, maar ze helpen ook elkaar: er is opvallend veel onderlinge interactie waarbij bezoekers ervaringen uitwisselen. Alle producten dragen QR-codes op de verpakking voor meer informatie. Er zijn ook bulkmeubels voor plantaardige oliën en zeep.

Doe-het-zelf

In het assortiment vinden klanten 2000 productreferenties in drie universums: schoonheid, gezondheid & welzijn, en home. Opmerkelijk: gebruikers kunnen desgewenst hun verzorgingsproducten zelf samenstellen op basis van natuurlijke ingrediënten. De retailer organiseert DHZ-ateliers en verkoopt initiatiepakketten.

“Keuzevrijheid is voor ons een belangrijke waarde. Je kan je producten dus zelf samenstellen, personaliseren of kant en klaar kopen.” De nieuwste categorie die Aroma-Zone nu ontwikkelt is die van de voedingssupplementen en superfoods, vaak dure producten je hier kan vinden tegen lagere prijzen en helemaal clean: bio, zonder additieven.

Lage prijzen

Lage prijzen zitten in het DNA van Aroma-Zone. “Wij willen natuurlijk welzijn opschalen en democratiseren. Dat doen we enerzijds door educatie, anderzijds ook met lage prijzen. Betaalbaar zijn is een vorm van inclusie, zelfs van sociale rechtvaardigheid. We willen dat iedereen toegang krijgt tot onze producten. Onze prijzen zijn bij de laagste in de markt. Mensen zijn dankbaar dat ze op die manier beter kunnen consumeren.”

Hoe het bedrijf daarin slaagt? “Aroma-Zone doet niet aan dure marketingcampagnes. Alles vertrekt vanuit de ‘community’. Medewerkers lezen alle vragen en commentaren en gaan daarmee aan de slag om nieuwe ingrediënten en producten te ontwikkelen. Bovendien hebben we een volledig geïntegreerd model: we betrekken onze ingrediënten rechtstreeks bij 400 producenten in 120 landen, en we gaan ook rechtstreeks naar de consument. We geven dus geen marge weg aan tussenschakels. Het uitgespaarde geld leidt tot lage prijzen.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Natuurlijke verzorging tegen lage prijzen in een opmerkelijk ‘doe-het-zelf’-concept: het is een succesformule die aanslaat. De eerste Belgische winkel van Aroma-Zone heeft z’n start niet gemist, de Franse retailer ambieert dan ook verdere expansie.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging24 maart, 2023
    Directiewissel bij Holland & Barrett

    Directeur Marc Estourgie heeft zijn vertrek aangekondigd bij Holland & Barrett Benelux. Hij zal worden opgevolgd door huidig commercieel directeur Lies Goezinne.

  • icon
    Schoonheid/verzorging22 maart, 2023
    Drogisterijketen Douglas komt naar België

    Drogisterijformule Douglas moet fors groeien van nieuwe CEO Sander van der Laan (ex-Action en Albert Heijn). Hij wil de keten nu ook naar België en andere landen brengen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 maart, 2023
    Colruyt activeert ecosysteem met Newpharma relaxatie-app

    Newpharma lanceert een app om consumenten te helpen ontspannen met yoga- en ademhalingsoefeningen. Colruyt Group zet op die manier zijn ecosysteem aan het werk.

Evenementen
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Algemeen28 maart, 2023
    Alibaba hakt zichzelf in mootjes
  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN