RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Tags parapharmacie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Newpharma opent nieuw distributiecentrum

icon
Schoonheid/verzorging7 oktober, 2022

Onlineapotheek Newpharma heeft in Luik een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen. De e-commercespeler, sinds vorig jaar in handen van Colruyt Group, heeft grootse ambities. “We maken de cirkel rond”, zegt Colruyt-CEO Jef Colruyt.

Robots vangen personeelstekort op

Het nieuwe distributiecentrum heeft een oppervlakte van 20.000 m² en de mogelijkheid om nog tot 50.000 m² te groeien. Voor het fulfilmentcenter zijn al veertig nieuwe medewerkers aangenomen, maar het distributiecentrum zet ook sterk in op automatisering en robotisering. Een derde van de voorraad staat op paletten die robots naar de orderpickers toe brengen als er een order moet worden klaargemaakt. Wellicht breidt die gerobotiseerde zone later nog uit.

Het bedrijf is niettemin nog op zoek naar heel wat extra werkkrachten, maar die blijken ondanks de hoge werkloosheid in de regio bijzonder moeilijk te vinden. “De automatisering en robotisering moet Newpharma in staat stellen zijn groei op lange termijn voort te zetten”, zegt algemeen directeur Gilles Jourquin.

Die groei houdt in dat Newpharma vandaag 4,6 miljoen klanten telt, waarvan 42% in België. Frankrijk is goed voor 36% van het aandeel en groeit sterk. In Frankrijk werd de retailer gisteren net verkozen tot beste e-commercespeler in de parafarmacie. De Nederlandse markt is met 12% vrij stabiel, aldus Jourquin. In totaal verkocht Newpharma ruim 47.000 verschillende referenties in 2021.

Gekozen voor verlies

Colruyt investeerde vorig jaar 17 miljoen euro in Newpharmae. De groep uit Halle is ook eigenaar van het distributiecentrum, dat Newpharma nu van hen huurt. Post-pandemie zijn er veel minder spanningen met de apothekers, aangezien teleconsultaties en digitalisering opeens werden aangemoedigd, ziet Jourquin. De business is nu dus in volle groei.

Eind vorig jaar had dan ook winstgevend kunnen afsluiten, maar de apotheker heeft ervoor gekozen te investeren in marketing. In Wallonië mag het dan wel marktleider zijn, in Vlaanderen is grote rivaal Farmaline de nummer één. “Als je ziet dat onze groei nu sterkst is in Vlaanderen, was dat de juiste keuze.”

Een ecosysteem van Colruyt

Met de overname wil Colruyt de cirkel sluiten. De groep gaat voor een ecosysteem met uiteenlopende concepten en merken, ook op het vlak van gezondheid en welzijn. Newpharma moet zo met name een netwerk gaan vormen met fitnessketen Jims en de Smartwithfood-app. “Maatschappij en mens evolueren, daar willen we waarde in creëren”, zegt Jef Colruyt. “We willen er zijn voor de mensen met drie kernpijlers: ‘simplifiëren’, ‘empoweren’ en ‘connecteren’. Ze weten dat ze bij ons de laatste prijzen vinden (simpel), de juiste en transparante productinformatie krijgen met smartwithfood (empower) en dat we het mogelijk maken dat mensen bijvoorbeeld voor elkaar boodschappen leveren via Collect&Go (connect).”

“De Nutri-score alleen zal de bevolking niet gezonder maken, dus hoe kunnen wij nog bijdragen? We kunnen klanten helpen met gezondheidsproducten”, aldus Colruyt, die zo ook nieuwe synergiën zoekt. In alle Colruyt-winkels zijn voortaan 100 à 300 referenties van Newpharma te vinden. Ook kunnen bestellingen in de supermarkten worden afgehaald. En er zullen nog wel commerciële samenwerkingen volgen, tipt Jef Colruyt.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase

    The Body Shop verandert van CEO, nu het cosmeticabedrijf na zijn faillissement een doorstart heeft kunnen maken. De keten zegt klaar te zijn voor een nieuwe fase: na de herstructurering is het tijd voor nieuwe groei.

  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Generatiekloof wordt zichtbaar als het over duurzaamheid gaat

    Duurzaamheid is momenteel niet dé doorslaggevende factor voor de gemiddelde consument bij de aankoop van een verzorgings- of schoonmaakproduct. “Een groep consumenten gelooft gewoon niet meer dat het ondernemingen menens is met duurzaamheid.”

  • icon
    Schoonheid/verzorging3 juli, 2025
    “Cleantok” maakt huishoudtaken weer cool

    Zeven op de tien consumenten denken dat er tussen nu en 2030 weinig zal veranderen in de manier waarop ze hun huishouden runnen. Wel denken ze dat ze (nog) meer zelf zullen doen omdat poetshulp onbetaalbaar wordt.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN