RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven newpharma
  • Onderwerpen E-commerceInterviewRetailDetail Night
  • Geografie Luik
  • Personen Gilles Jourquin
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Newpharma: “Voor onlineretail moet je ‘all-in’ gaan”

icon
Schoonheid/verzorging4 november, 2022

“Om het lastenboek van onlineretail te kunnen omhelzen, moet je all-in gaan”, gelooft Gilles Jourquin, CEO van Newpharma. Dat verklaart dan ook precies het internationale succes van de Luikse onlineapotheek.

Het oude durven loslaten

Van zodra een Koninklijk Besluit in 2009 toeliet om geneeskundige producten online te verkopen, sprong Newpharma op de digitale kar. Een team van één Luikse apotheker en twee informatici: meer was niet nodig om het startschot te geven. Vandaag is de groep – sinds juni 100% eigendom van Colruyt Group – actief in zes landen en bereikt ze 4,5 miljoen klanten.

“Als je de troeven van nieuwe technologie echt wil gebruiken, moet je de oude manier van doen durven loslaten”, ziet Jourquin. Hij kan het weten, want hij was eerder bestuurder van een keten met een honderdtal fysieke apotheken. Ook zij probeerden te digitaliseren, maar bleven toch vasthouden aan het oude vertrouwde. “De nieuwe generatie apothekers staat er nu wel voor open, maar vaak wordt e-commerce gezien als een uitbreiding van het bestaande model. Zo zijn velen mislukt.”

Wat maakt het verschil? Newpharma was bereid om het oude model, de hele notie van een fysieke apotheek, los te laten. “Om het lastenboek van onlineretail te kunnen omhelzen, moet je ‘all-in’ gaan”, aldus Jourquin. Tijdens het voorprogramma Trends in E-commerce op de RetailDetail Night deelt de topman zijn inzichten en ervaringen in de steeds vijandigere onlinemarkt.

Online is het lawaai oorverdovend

Het wordt steeds moeilijker om online bekendheid te krijgen, ziet Jourquin. “Vandaag is het als nieuwkomer eigenlijk niet meer haalbaar. De ‘noise’, het rumoer, is na corona zo fel omhoog gegaan dat je er niet meer bovenuit raakt. Digitale marketing is ook zo veel duurder geworden dat de ROI keldert.”

Newpharma blijft niettemin investeren in marketing. “We hebben een goeie mix tussen online en offline, zeker nu dankzij alle synergiën met Colruyt Group. We kunnen aanwezig zijn op alle ’touchpoints’, van sociale media over televisie tot de supermarkten.” Een selectie producten van de parafarmacie komt nu immers ook in de rekken bij Colruyt te liggen. “Het is bij ons geen spurt, maar door het ecosysteem versterken we maand per maand onze aanwezigheid op een financieel gezonde manier.”

Coronaklanten blijven niet plakken

Toen mensen door de coronapandemie massaal online kwamen, kwam die spurt er nochtans wel. Maar ze bleek van kortere duur. “Het nadeel van die groeispurt dat mensen niet puur uit ‘goesting’ online gingen shoppen. Na de pandemie is een deel van die klanten dus weer verdwenen. Tot 2019 groeiden we lineair en bereikten we een cohort van mensen die echt wilden online kopen. Heel wat e-commercespelers gingen uit van de misvatting dat al die nieuwe klanten wel zouden blijven plakken en zijn te snel gaan investeren”, vertelt Jourquin, die zelf heel veel data gebruikt en zo snel zag dat het koopgedrag afweek van gewoonlijk. “We zijn dus voorzichtig geweest.”

Voorzichtige en duurzame groei is ook eigen aan de Colruyt Group. “Onze opdracht is duurzaam en op de lange termijn groeien. Daardoor hebben we bijvoorbeeld ook bewust een aantal opportuniteiten niet genomen. Gelukkig, want veel spelers raken buiten adem nu de crisis niet kort en acuut blijkt te zijn.”

Wachten op de goeie golf

Op de lange termijn beoogt Newpharma dan ook marktleiderschap in de kernlanden. Frankrijk hoort daar absoluut bij: de Belgische digitale apotheek is er één van de eerste spelers. In de meer zuidelijke Europese landen is er nog minder online maturiteit en meer fragmentatie, maar Newpharma wacht er zijn kansen af. “We zitten op zee, te wachten op mooie golven. Voordeel is ook dat wij geen parafarmaciewebshop zijn, maar een digitale apotheek. Niet alleen elke transactie met een winkelmandje interesseert ons. We care.”

Of Newpharma ook ooit fysieke verkooppunten opent, daar is de jury nog niet uit. “Ik zeg niet nee, maar dan moeten we eerst nadenken over hoe we het beter kunnen doen. Als wij fygital gaan, zal het anders zijn. Ik zie de meerwaarde niet van gewoon twee modellen naast elkaar te laten lopen. Bovendien moeten we al onze nu gecentraliseerde kosten en stock dan weer gaan verdelen. We gaan heus niet zomaar winkels opendoen. Maar Colruyt Group doet veel R&D, denk maar aan de onbemande Okay-winkel, dus alles is mogelijk.”

Hoe kan je vandaag nog innoveren in e-commerce? Gilles Jourquin van Newpharma gaat er dieper op in tijdens het voorprogramma ‘Trends in e-commerce’, dat plaatsvindt op 24 november, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Ook sprekers van onder andere eFarmz, INNO en Casa treden daar aan. Het avondprogramma brengt enkele internationale sprekers, een panelgesprek met vijf Belgische retail CEO’s, de RetailDetail Awards en een exquis netwerkdiner. Een event dat je als retailer niet mag missen!

Klik hier voor meer informatie en om tickets te boeken.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

“Om het lastenboek van onlineretail te kunnen omhelzen, moet je all-in gaan”, gelooft Gilles Jourquin, CEO van Newpharma. Dat verklaart dan ook precies het internationale succes van de Luikse onlineapotheek.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging31 januari, 2023
    Optiekgroep Krys krijgt nieuwe smoel

    Krys, een Franse coöperatieve van optiekzaken en hoorcentra, meet zich een nieuw imago aan. Na meer dan 50 jaar vernieuwt het logo en de huisstijl.

  • icon
    Schoonheid/verzorging25 januari, 2023
    Waarom Amazon een abonnement op medicijnen lanceert

    Amazon levert in de VS nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

  • icon
    Schoonheid/verzorging24 januari, 2023
    Omzetgroei van 30% voor Medi-Market

    Parafarmacieketen Medi-Market zag de omzet in 2022 met wel 30% stijgen. De koopkrachtcrisis speelt in het voordeel van de keten, die ook dit jaar weer een twaalftal bijkomende winkels wil openen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN