RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Toiletpapier bedreigd door hoge energieprijzen

icon
Schoonheid/verzorging26 september, 2022
Shutterstock

Hadden de coronahamsteraars dan toch gelijk? Wc-papier dreigt schaars (en dus duur) te worden door de ongeziene energieprijzen. De Duitse producent Hakle vroeg zelfs het faillissement aan.

Papier is een energievreter

Hakle, een van de bekendste toiletpapiermerken van Duitsland, heeft het faillissement aangevraagd. De stijgende energiekosten, de hoge prijzen voor papierpulp en de transportkosten deden het bedrijf de das om. Tegen de tijd dat Hakle hogere prijzen had onderhandeld met zijn retailklanten, waren de prijzen telkens alweer omhooggegaan, zegt directeur Volker Jung aan de Financial Times. “We verloren te veel geld.”

Toiletpapier slurpt energie: voor een rol van twee meter breed – waar kleinere rolletjes voor de eindconsumenten van worden gemaakt – gebruikt Europees marktleider Essity (o.a. Lotus en Okay) 700 kilowattuur aardgas. Dat is genoeg om een gezinswoning in de winter enkele weken te verwarmen, vergelijkt de FT. Normaal is de energiekost verantwoordelijk voor 10 à 15% van de prijs voor een rol wc-papier, nu is dat liefst 50%, beamen Belgische producenten aan De Tijd. De prijs van papierpulp is tegelijk met zo’n 50% gestegen, en die is normaal verantwoordelijk voor de helft van de kosten.

Lokale tekorten dreigen

Prijsverhogingen zijn het onvermijdelijke gevolg. Essity voerde al prijsstijgingen van 18% door, ook voor luiers en maandverbanden. Consumenten reageren echter door over te schakelen op huismerken en sommige papierproducten gewoon links te laten liggen: er wordt vandaag 30% minder keukenpapier verkocht, weet De Tijd. Aangezien voor wc-papier natuurlijk weinig alternatieven bestaan, worden prijsstijgingen daar weliswaar meer geaccepteerd.

Ook de productie daalt noodgedwongen door de ongeziene energieprijzen. Dat kan zelfs tot tekorten lijden, waarschuwt de sector, zij het dan plaatselijk. “Wc-papier is een zeer lokaal product. Je vervoert het zelden verder dan 300 of 400 kilometer vanaf de fabriek, want je transporteert vooral lucht. Maar als iedereen zijn machines stillegt, sluit ik niet uit dat in bepaalde periodes in sommige regio’s tekorten ontstaan”, klinkt het tegenover De Tijd.

Wc-papier van koffiedik

Gelukkig zoeken de producenten creatieve oplossingen. Hakle lanceert, ondanks de faillissementsaanvraag, een innovatieve oplossing: ter vervanging van houtpulp wil de Duitse producent 20 tot 25% koffiedik uit de horeca gaan gebruiken. Essity heeft dan weer vergunningen gekregen om zijn fabrieken aan te passen aan alternatieve brandstoffen en minder afhankelijk te worden van aardgas. Er komen nieuwe leidingen voor LNG en waterstof, die zowel de papiermachine als de elektriciteitscentrale moeten voeden.

Mogelijk zullen papierproducenten deze winter mogelijk wel keuzes moeten maken, bijvoorbeeld door minder verpakkingen te fabriceren, bekent Gregor Geiger, woordvoerder van de Duitse sectorfederatie. “Verpakkingen voor chocoladekoekjes produceren zal misschien niet noodzakelijk zijn, maar toiletpapier is dat wel.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wc-papier dreigt schaars en duur te worden door de ongeziene energieprijzen. Duitse toiletpapierproducent Hakle vroeg begin deze maand zelfs het faillissement aan.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging31 januari, 2023
    Optiekgroep Krys krijgt nieuwe smoel

    Krys, een Franse coöperatieve van optiekzaken en hoorcentra, meet zich een nieuw imago aan. Na meer dan 50 jaar vernieuwt het logo en de huisstijl.

  • icon
    Schoonheid/verzorging25 januari, 2023
    Waarom Amazon een abonnement op medicijnen lanceert

    Amazon levert in de VS nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

  • icon
    Schoonheid/verzorging24 januari, 2023
    Omzetgroei van 30% voor Medi-Market

    Parafarmacieketen Medi-Market zag de omzet in 2022 met wel 30% stijgen. De koopkrachtcrisis speelt in het voordeel van de keten, die ook dit jaar weer een twaalftal bijkomende winkels wil openen.

Evenementen
  • 16
    feb
    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Food23 januari, 2023
    Europeanen mogen nu ook krekelpoeder en kleine meelwormen eten
  • icon
    Food13 januari, 2023
    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt
  • icon
    Food10 januari, 2023
    Makro België is failliet verklaard
  • icon
    Algemeen9 januari, 2023
    Acht hot topics voor retailers in 2023 en daarna
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN