RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Amazon een abonnement op medicijnen lanceert

icon
Schoonheid/verzorging25 januari, 2023

Amazon levert in de Verenigde Staten nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Voor vijf dollar per maand bezorgt de retailreus mensen elke maand hun vaste medicatie. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

150 miljoen Amerikanen

Amazon Pharmacy, de online-apotheek van Amazon, lanceert nu ook een abonnementsdienst. Met RxPass kunnen Prime-leden die vast meerdere medicijnen nemen tijd en geld besparen, klinkt de redenering. Het abonnement kost vast vijf dollar per maand, waarna ze kunnen kiezen welke medicijnen op voorschrift ze thuis willen laten leveren.

RxPass biedt een vijftigtal generische varianten (het “witte product”) aan van medicatie voor tachtig veel voorkomende aandoeningen. Het aanbod gaat van medicatie voor reflux over antidepressiva tot de generische vorm van Viagra. “Geschat wordt dat meer dan 150 miljoen Amerikanen een of meer van de medicijnen gebruiken die via het maandelijkse RxPass-abonnement beschikbaar zijn”, zegt Amazon zelf.

Via Amazon Pharmacy kunnen de patiënten bij apothekers of andere medewerkers terecht voor vragen. Ook de artsen kunnen rechtstreeks met Amazon overleggen. Nieuw is dat op zich niet, want de meeste geneesmiddelen verkocht Amazon tot nu toe al in zijn apotheek.

Tot het intiemste niveau

De zet kadert in de groeiende interesse in gezondheidszorg bij Amazon, die ook al de medische zorgaanbieder One Medical (huisartsenposten en laboratoria) wil overnemen in de Verenigde Staten. Het past in de strategie van de grote technologiereuzen om in elk aspect van het leven van consumenten binnen te dringen – zelfs op zo’n intiem domein als de gezondheidszorg.

Door nu ook (soms levensnoodzakelijke) medicatie te leveren worden mensen op ongeziene schaal afhankelijk van de retailmogol. Bovendien levert het data op van onschatbare waarde: Amazon weet al alles over de levensstijl en het consumptiegedrag van zijn klanten, nu weet het ook nog hoe het met hun gezondheid staat. Stel je voor dat je er straks ook nog je verzekering afsluit, terwijl het bedrijf al precies weet dat je én cholesterolremmers én wekelijks twee zakken chips bestelt.

Amazon wil werkelijk een allesomvattend ecosysteem worden, dat in elke behoefte voorziet. Het bedrijf presenteert zich al expliciet zo: bij de aankondiging van RxPass benadrukt de e-commercereus dat de medicijnleveringen een extraatje zijn bovenop alle andere diensten, van “onbeperkt streamen” over “supersnelle boodschappenbezorging” tot “ongelimiteerde foto-opslag”. Wat de techreus ook nog afleidt uit je vakantiekiekjes, kunnen we alleen maar raden.

Je leest alles over de ‘levenssnoer’-strategie van retailreuzen als Amazon in het boek The Future of Shopping, dat genomineerd is als Marketing Book of the Year.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Amazon levert in de VS nu ook medicijnen op voorschrift aan huis. Maar wat heeft de “Everything Store” daar zelf aan?

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging22 maart, 2023
    Drogisterijketen Douglas komt naar België

    Drogisterijformule Douglas moet fors groeien van nieuwe CEO Sander van der Laan (ex-Action en Albert Heijn). Hij wil de keten nu ook naar België en andere landen brengen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 maart, 2023
    Colruyt activeert ecosysteem met Newpharma relaxatie-app

    Newpharma lanceert een app om consumenten te helpen ontspannen met yoga- en ademhalingsoefeningen. Colruyt Group zet op die manier zijn ecosysteem aan het werk.

  • icon
    Schoonheid/verzorging13 maart, 2023
    [In Beeld] Specsavers opent tweede Belgische winkel in Wijnegem

    Specsavers heeft de deuren geopend in het shoppingcenter van Wijnegem. Het is de tweede Belgische winkel van de brillenketen, al beschouwt de retailer dat zelf niet helemaal zo.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN