RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven D'IeterenLucien
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Day
  • Geografie België
  • Personen Karl Lechat
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Lucien van fietsen een service-industrie wil maken

icon
8 september, 2022

Fietsenketen Lucien wil de groeiende markt van ‘urban mobility’ veroveren. Binnenkort komt er e-commerce bij, maar ook fysieke expansie blijft cruciaal: alleen al in Brussel wil de keten er nog drie of vier winkels bij.

“We walk the talk”

Stap voor stap timmert Lucien aan de weg. “Vorig jaar hebben we het al aangekondigd: over vijf jaar willen we landelijke dekking en een omzet van honderd miljoen euro. We groeien daarbij van stad tot stad: eerst was Antwerpen aan de beurt, nu richten we de pijlen op Brussel”, vertelt algemeen directeur Karl Lechat. “We walk the talk.”

In Antwerpen begon het met de overname van de keten iBike en ondertussen zijn er in het Brusselse al drie vestigingen, waaronder de recente overname van de bekende fietshersteller Velofixer. De fietsformule is nochtans piepjong: pas vorig jaar richtte autoverdeler D’Ieteren de keten op om in te spelen op de groeiende vraag naar ‘alternatief’ vervoer, en dan met name de pijlsnelle opmars van elektrische fietsen.

Op de RetailDetail Day op 22 september vertelt Lechat hoe zijn keten zichzelf op de kaart zet. “Lucien is een gepassioneerde fietser die staat voor innovatie en dichtbij de mensen staat. Het is natuurlijk een verwijzing naar de bekende coureur Lucien Van Impe, maar ook naar Lucien D’Ieteren, die echt wilde innoveren in het mobiliteitsverhaal. Het is een authentiek verhaal, waar werkelijk iemand achter zit.”

De fiets als dienst en oplossing

De keten zet in op de fiets als ‘urban mobility’-oplossing, wat betekent dat lokale verankering in de steden en bijkomende diensten essentiële onderdelen zijn. “Als je fiets echt je vervoersmiddel is en je elke dag op je fiets zit, ga je niet naar een andere stad rijden voor een herstelling. Die mensen hebben vaak ook geen auto. In Brussel bieden we daarom ook buiten de winkel kleine diensten aan, zoals een ‘bike wash’. Volgend jaar lanceren we leasing en verzekeringsproducten.”

Maar je kunt service ook breder zien, meent Lechat. Zo huisvest de Brusselse winkel een testbaan van 1500 m². Het winkelconcept voorziet ook in een speciale afleverzone, waar klanten hun nieuwe fiets komen ophalen. “De fietsen worden duurder. Als je een e-bike van duizenden euro’s koopt, is het maar normaal dat die mooi onder een spot op een podium staat als je aankomt, en niet achter de toonbank weggemoffeld.”

In Brussel wil Lucien nog naar zes à zeven winkels, waarna de volgende stad in het vizier komt. Ook tweedehands is een potentiële verdere uitbreiding. De zakelijke opportuniteit is alvast niet te onderschatten: “Neem het Stroemer discovery plan, dan huur je een ‘speed pedelec’ voor een jaar voor 150 euro per maand. Daar tank je nog niet voor, en je hoeft geen 6.000 euro ineens op te hoesten. Nadien kunnen we die fiets tweedehands verkopen. Onze missie is zoveel mogelijk gelukkige fietsers op de weg zien.”

Klik hier voor info en tickets voor de RetailDetail Day op 22/09.
Meer
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen

    De coöperatieve apotheekgroep Multipharma wist in 2024 mooi te groeien, nog los van de overname van de Goed-apotheken. Toch halveerde de nettowinst door aanzienlijke investeringen, onder meer in IT en innovatie.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Mode13 juni, 2025
    [In Beeld] H&M test premium-kindermode in Galeries Lafayette

    H&M heeft een eerste shop-in-shop in het prestigieuze warenhuis Galeries Lafayette Haussmann in Parijs geopend. De Zweedse modeketen presenteert er haar premium-kinderlijn ‘H&M Adorables’ aan een nieuw publiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN