RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Lego
  • Onderwerpen Interviewwinkelconcept
  • Geografie BrusselZweden
  • Personen Annemarie de Munnik
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe 90-jarig Lego zijn doelgroep blijft verbreden

icon
Vrije tijd10 augustus, 2022
Annemarie De Munnik (Lego)

De pandemie bezorgde Lego flink wat nieuwe fans, gezinnen die samen aan het bouwen gingen. Een zesde Lego Store voor de Benelux opent dit najaar. En de inflatie? Beperkte prijsverhogingen zijn onvermijdelijk, maar het vertrouwen is groot: “De Sint heeft elk jaar een vaste afspraak…”

Creativiteit stimuleren

Op 10 augustus bestaat de Lego groep 90 jaar en dat wordt deze zomer uitgebreid gevierd, met onder andere een reeks activiteiten voor de fans van alle leeftijden en het uitbrengen van een speciale verjaardags-set. Overigens viert Lego niét de 90ste verjaardag van het iconische steentje: dat bestaat pas sinds 1958. Oprichter Ole Kirk Christiansen begon destijds als producent van houten speelgoed.

RetailDetail trok naar het Benelux-hoofdkwartier in Brasschaat, voor een gesprek met marketingdirecteur Annemarie de Munnik, die al bijna 18 jaar voor de Lego groep werkt en groot belang hecht aan de educatieve kwaliteiten van het bekende blokje. “We willen de bouwers van morgen inspireren. ‘Innovating play’, zo luidt onze ambitie. Recent onderzoek over de toegevoegde waarde van spelen wijst uit dat 94% van de ouders ervan overtuigd is dat spelen hun kinderen helpt bij hun ontwikkeling, bij het leren van nieuwe dingen. Het stimuleert de creativiteit en het probleemoplossend denken.”

Volwassen fans

De coronapandemie was voor Lego een opmerkelijk succesvolle periode. Vorig jaar boekte het bedrijf recordcijfers. Veel families gingen samen bouwen, als gezinsactiviteit. “Dat is een blijver. Nu de restricties zijn weggevallen nemen mensen wel weer andere activiteiten op, maar de ‘togetherness’ van het bouwen in gezinsverband, dat gaat niet weg. Het past in de tijdsgeest, met meer aandacht voor welzijn en ontspanning.” Ook het succesvolle televisieprogramma Lego Masters, op VTM en RTL, droeg bij tot het succes. Er gaat een nieuwe reeks van start in september.

Lego kreeg er veel volwassen fans bij, die tijdens de lockdowns volop aan het bouwen gingen. “Dat is niet per sé corona-gerelateerd: we waren eerder al bewust bezig met het verbreden van onze doelgroep. Voor autoliefhebbers hebben we iconische automodellen bijvoorbeeld, er is de Botanical Collection met bloemen en planten, je kan de Taj Mahal of het Vrijheidsbeeld nabouwen met onze Architecture-sets…” Innovatie is een grote prioriteit: “Elk jaar vernieuwen we de helft van het assortiment.” Ook verdere digitalisering staat hoog op de agenda.

Omnichannelmodel omarmen

Het retaillandschap veranderde ingrijpend tijdens de pandemie. “E-commerce was al aan het stijgen, maar dat versnelde nog. We zagen niet alleen pure players groeien, maar vooral het hele omnichannelverhaal. Veel winkeliers toonden zich creatief, met afhaalpunten voor hun winkel, same day delivery vanuit de winkels…”

Nu keren mensen weer terug naar de fysieke winkels, maar e-commerce blijft: beide vullen elkaar aan. “Vaak oriënteren mensen zich eerst online, om dan in een winkel te kopen. Maar omgekeerd kan ook; dan halen ze inspiratie uit de winkel en bestellen ze online.”

Het traditionele business-to-businesskanaal blijft voor Lego erg belangrijk. De Benelux heeft sterke, professionele speelgoedketens, ook al is die markt de afgelopen jaren flink door elkaar geschud: denk maar aan het verdwijnen van Bart Smit, de overname van Maxi Toys door het Franse King Jouet en de mooie groei van spelers als ToyChamp.

Ook bij discounters

“Er is nu een gezondere balans in de markt”, denkt de Munnik. “Er is zeker een toekomst voor retailers die het omnichannelmodel omarmen. Bij speelgoedketens kopen klanten gerichter. België heeft bovendien ook nog heel wat zelfstandige winkels, die lokaal hun rol goed vervullen.”

Lego ligt ook in de rekken bij supermarkten en drugstores: via dit kanaal kan het merk klanten rekruteren. Dat geldt ook voor discounters als Action, Aldi en Lidl. “We willen beschikbaar zijn voor àlle kinderen, om hen toe te laten al spelend te leren. Elk kanaal vervult z’n rol.”

Zesde Lego Store op komst

Daarnaast heeft het bedrijf eigen retailactiviteiten opgezet, met de webshop lego.com en vijf Lego Stores in de Benelux: in Wijnegem, Brussel, Amsterdam, Utrecht en Leidschendam. Dit najaar opent nummer zes, in Den Haag. Die winkels versterken het merkimago. Ze bieden een unieke ervaring, met leuke virtual reality-toepassingen bijvoorbeeld. Of er verder nog expansie op de planning staat? “Misschien hier en daar een winkel, maar zeker geen tientallen. Vooral wat wij ‘high affinity shoppers’ noemen, komen naar onze eigen winkels.”

Een leuke nieuwigheid is wel de recente opening van het 3000 m² grote Lego Discovery Centre in winkelcentrum Docks Bruxsel. Geen pretpark, wel een samenwerking tussen Merlin Entertainments en Lego Group. Er waren al 27 Legoland Discovery Centres wereldwijd, maar dit is het eerste van de nieuwe generatie. “Daar zijn we heel blij mee. Zo’n Discovery Centre is veel educatiever qua opzet dan een Legoland pretpark. In Nederland hebben we er ook een, in Scheveningen.”

Beperkte prijsverhogingen

De pandemie is nog niet voorbij of een nieuwe crisis dient zich al aan: Lego is niet immuun voor de inflatie. “De kosten voor energie, grondstoffen en logistiek stijgen sterk. We kunnen niet anders dan prijsverhogingen doorvoeren op selectieve producten, vanaf 1 september. Het gaat om zeer beperkte verhogingen weliswaar. Of er een impact zal zijn op de omzet, is afwachten. We weten wel dat speelgoed een lage prijselasticiteit heeft. We hebben dan ook veel vertrouwen in het najaar: de Sint heeft elk jaar weer een vaste afspraak…”

Hoe belangrijk is het thema duurzaamheid voor Lego? Per slot van rekening produceert het bedrijf elk jaar enorme hoeveelheden plastic. “We hebben wel degelijk een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Al in 2018 hebben we bio-based plastics geïntroduceerd, gemaakt van duurzaam geteeld suikerriet. Dat materiaal gebruiken we nu voor al onze boompjes en plantjes. In 2021 introduceerden we een prototype van een steentje gemaakt van gerecycleerde petflessen. In onze verpakkingen gebruiken we geen plastic zakjes meer, enkel papier. Maar vooral: onze producten gaan generaties lang mee.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
Annemarie De Munnik (Lego)

De pandemie bezorgde Lego flink wat nieuwe fans, gezinnen die samen aan het bouwen gingen. Een zesde Lego Store voor de Benelux opent dit najaar. En de inflatie? Beperkte prijsverhogingen zijn onvermijdelijk, maar het vertrouwen is groot: “De Sint heeft elk jaar een vaste afspraak…” Creativiteit stimuleren Op 10 augustus bestaat de Lego groep 90 jaar en dat wordt deze zomer uitgebreid gevierd, met onder andere een reeks activiteiten voor de fans van alle leeftijden en het uitbrengen van een speciale verjaardags-set. Overigens viert Lego niét de 90ste verjaardag van het iconische steentje: dat bestaat pas sinds 1958. Oprichter Ole...

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd23 maart, 2023
    Dille & Kamille trekt in 2024 naar Frankrijk

    Na een uitdagend jaar 2022 gaat Dille & Kamille door op z’n elan met een tweede winkel in Wallonië en een vierde in Duitsland. Volgend jaar trekt de duurzame winkelketen ook naar Frankrijk, met een lokale partner.

  • icon
    Vrije tijd14 maart, 2023
    Bike24 breidt uit naar Benelux-landen

    Het Duitse onlineplatform Bike24 zet z’n Europese veroveringstocht verder met de opening van nieuwe fietsenwebshops voor België, Nederland en Luxemburg. De ambitie: een van de marktleiders in online fietsretail worden.

  • icon
    Vrije tijd13 maart, 2023
    Dille & Kamille trekt naar Namen

    Dille & Kamille opent binnenkort een winkel in Namen. Het wordt pas de tweede vestiging van de keten in Wallonië.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN