Miniso, bekend van zijn Hello Kitty-producten, boekte afgelopen jaar een recordomzet van omgerekend zo’n 3,42 miljard euro. Het Chinese retailmerk opende in één jaar tijd 1.200 nieuwe winkels.
“Super brand” in wording
In China groeide de omzet van het Miniso-merk met 10,9%, voortbouwend op al een sterke stijging van 36,2% in het voorgaande jaar. Maar vooral internationaal presteerde het bedrijf opvallend goed: buiten China steeg de omzet met 41,9%. Buitenlandse markten waren in het afgelopen jaar goed voor 39,4% van de totale groepsomzet.
Met de opening van liefst 1.200 winkels wereldwijd vorig jaar, klokt het totaal aantal vestigingen buiten China af op 3.000. De ambitieuze expansie onderstreept het streven van het bedrijf om uit te groeien tot wat het een “super brand” noemt binnen de wereldwijde retail. Niettemin steeg ook de brutowinst met 34% naar zo’n 1,54 miljard euro, terwijl de operationele winst toenam met 17,6% tot omgerekend 667 miljoen euro. Financieel directeur Eason Zhang wijst erop dat de brutomarge inmiddels acht kwartalen op rij is verbeterd.
Tegen zo’n achtergrond heeft Zhang er ook alle vertrouwen in dat Miniso de groeidoelstellingen zal blijven halen. Dit jaar zet de keten vooral in op verdere optimalisatie van de omzet per winkel, door de winkelinrichting en het assortiment te verbeteren. Tegelijkertijd streeft Miniso naar een hoger rendement per winkel door scherpere kosten- en margebeheersing.