RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Standaard Boekhandel
  • Onderwerpen winkelconcept
  • Geografie Oost-Vlaanderen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Standaard Boekhandel mikt met nieuw winkelconcept op breder publiek

icon
Vrije tijd30 mei, 2024
  • Karen Vanstaen, Standaard Boekhandel
  • Maasmechelen
  • Maasmechelen
  • Maasmechelen
  • Maasmechelen
  • Gent
  • Gent
  • Gent
  • Gent
  • Gent
  • Gent

Met een geactualiseerde merkidentiteit en een nieuw winkelconcept wil Standaard Boekhandel één groot nieuw verhaal schrijven. Na een test in Maasmechelen pakt de retailer uit met een volwaardige flagshipstore in Gent.

Opfrissing

“We hebben een sterk merk, dat top of mind is in Vlaanderen. Consumenten zien Standaard Boekhandel als eerlijk en betrouwbaar. Dat is mede te danken aan onze lokale verankering,” zegt product- en marketingdirecteur Karen Vanstaen. “Maar jongeren zien ons niet echt als cool, modern, avontuurlijk of mee met de tijd. Ook een deel van het winkelpark is wat verouderd. We willen nu één groot nieuw verhaal schrijven.”

Standaard Boekhandel luisterde het afgelopen jaar goed naar zijn klanten en analyseerde de evoluties in de retailwereld. De inzichten kregen vorm in een eerste, kleine testwinkel die eind maart de deuren opende in winkelcentrum M2 in Maasmechelen. Vandaag volgt een volwaardige winkel op de Kouter in Gent. Een opvallende verandering: het vertrouwde logo kreeg een opfrissing. “Dat mocht ook wel, na veertig jaar… Aan de iconische uil wilden we niet te veel raken. Hij kreeg sprekende ogen en wat fellere kleuren. Centraal in het logo staat het open boek: Standaard Boekhandel is er voor iedereen, en is als omnichannelretailer altijd open.”

Huiselijk en hedendaags

Ook in het assortiment en in het winkelconcept neemt het boek weer nadrukkelijker zijn centrale plaats in, zowel in de etalage als op de tafels in de winkel. Standaard Boekhandel koos voor een warme, huiselijke, hedendaagse stijl. We zien een tafeltje met zeteltje, lamp en planten in het uitstalraam, maar ook prominente beeldschermen, vooraan en achter de kassa: de retailer omarmt het digitale.

Van een revolutie is geen sprake, wel heeft de retailer meer aandacht voor beleving. “We kozen voor rustige materialen en lichte kleuren, zodat alle aandacht naar de producten gaat. De ronde tafels nodigen uit om er omheen te lopen, op ontdekkingstocht te gaan in het aanbod. De verschillende afdelingen worden duidelijker aangegeven.” Nieuw is het kassameubel met afgeronde vormen. “Dat meubel mag geen barrière zijn, we zetten in op nabijheid tussen onze medewerkers en onze klanten.”

Consistent merkbeeld

De krachtlijnen in het assortiment: lezen, leren, geven en beleven. In de winkel krijgen e-books en e-readers volop ruimte: ze lopen erg goed. De kleinere winkel in Maasmechelen heeft geen afdeling voor jongvolwassenen, die is er wel in Gent. Ook Bongobons, spelletjes en papierwaren blijven belangrijk. Pers (kranten en magazines) en lotto spelen vooral in de dorpskernen hun rol: vaak is de krantenwinkel daar al verdwenen.

De eerste reacties zijn positief, zegt Vanstaen: “Klanten waarderen de helderheid, de rust en de frisheid. Ook onze zelfstandige uitbaters zijn enthousiast.” Dit jaar opent Standaard Boekhandel drie nieuwe winkels: na M2 en Gent volgt ook nog Kortrijk, eind juni. Daarnaast krijgen een veertigtal winkels een “light” remodeling met een aangepaste etalage, merkidentiteit, categorie-aanduiding en kassameubel. “Volgend jaar gaan we verder met de uitrol, voor een consistent merkbeeld. We willen het marktleiderschap blijven claimen, onze positie versterken en nieuwe klanten aantrekken, vooral jongeren en gezinnen. We hebben nu een zeer vrouwelijk en 35+-publiek. Dat willen we breder trekken.”

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • Game Mania © Shutterstock
    icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag

    Bijna een jaar na het faillissement maakt Game Mania een opvallende comeback. Niet langer als fysieke winkel, maar als pure online speler.

  • icon
    Vrije tijd4 juli, 2025
    King Jouet introduceert apart winkelconcept voor ‘kidults’

    De Franse speelgoedreus King Jouet gaat een apart winkelconcept wijden aan de groeiende markt van ‘kidults’, oftewel volwassenen die geïnteresseerd zijn in spellen en speelgoed. De eerste King’Dultes moet later deze maand openen in Marseille.

  • icon
    Vrije tijd2 juli, 2025
    [In Beeld] Kijk binnen bij Kentucky Horsewear

    (publireportage) Hét Walhalla voor elke paardenliefhebber? Dat is ongetwijfeld één van de Kentucky Horsewear stores. De winkels ondergingen een heuse metamorfose.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN