RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen Marketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Decathlon merken schrapt en winkels verkleint

icon
Vrije tijd26 juli, 2023
Shutterstock.com

Minder huismerken, kleinere winkels, digitalisering, duurzaamheid en franchisering: dat zijn enkele krachtlijnen van het nieuwe strategisch vijfjarenplan bij Decathlon. Ook kostenbesparingen staan op de planning.

Nieuwe wind

Sinds het aantreden van Barbara Martin Coppola als algemeen directeur, in januari vorig jaar, waait er een nieuwe wind bij Decathlon. De topvrouw met ervaring bij internationale bedrijven als Ikea, Google, YouTube en Samsung gaat voor een grondige transformatie van het succesvolle retailbedrijf. Dat ze bij haar aantreden – tot verbijstering van sommige (Franse) medewerkers – het Engels instelde als voertaal voor vergaderingen en interne communicatie, is daarbij slechts een detail. Een nieuw strategisch vijfjarenplan moet de toekomstbestendigheid van Decathlon in een steeds competitievere markt garanderen, weet het Franse zakenblad Challenges.

Want hoewel de sportretailer een uitstekend 2022 achter de rug heeft, met een omzetgroei van 12% tot 15 miljard euro, neemt de bezorgdheid over de resultaten dit jaar toe. Decathlon merkt een groeivertraging in het voorjaar en neemt voorzorgen om de rentabiliteit te bewaken. Twee onrendabele Franse winkels gaan sluiten, er komt een beperking op het aantal aanwervingen en opleidingen, de airco in de winkels wordt op 26° afgesteld en er zouden 600 banen op de tocht staan. Om de rentabiliteit te verbeteren denkt Decathlon ook aan het verkleinen van zijn grote winkels. De vrijgekomen oppervlakte zou onderverhuurd worden. Een andere piste is het franchiseren van de activiteiten in enkele minder strategische landen, zoals Nieuw-Zeeland of Congo-Brazzaville.

Minder huismerken

Een van de opvallendste ingrepen in het plan is het fors reduceren van het aantal huismerken. Van de huidige 49 wil Decathlon er nog twaalf overhouden: Btwin, Caperlan, Decathlon, Domyos, Inesis, Kiprun, Kipsta, Quechua, Simond, Solognac, Tribord en Van Rysel. Door de investeringen te concentreren op een beperkter aantal merken kan de retailer de merkbekendheid en de online vindbaarheid verbeteren, de leesbaarheid van het assortiment vergemakkelijken voor consumenten en de efficiëntie binnen de organisatie verhogen. Verder wil Decathlon zich sterker concentreren op vier groeiende sectoren: wandelen, zachte mobiliteit, fitness en welzijn.

Ook duurzaamheid is een belangrijk hoofdstuk in het strategisch plan: tegen 2026 moet de ecologische voetafdruk 20% lager, tegen 2050 wordt het bedrijf klimaatneutraal. Decathlon zet daarom in op circulariteit en verwacht veel van een abonnementsformule, die momenteel met succes in België getest wordt: klanten in Antwerpen en Luik kunnen via een maandelijks abonnement onbeperkt materiaal en kledij in alle sporten lenen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Minder huismerken, kleinere winkels, digitalisering, duurzaamheid en franchising zijn enkele krachtlijnen van het nieuwe strategisch vijfjarenplan bij Decathlon. Ook kostenbesparingen staan op de planning.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd28 september, 2023
    Onlineboekhandel BookSpot stopt ermee

    Online boekhandel BookSpot, het voormalige eci, gaat stoppen: eind december trekt de webshop de stekker eruit, meldde de onlineboekhandel aan zijn klanten.

  • icon
    Vrije tijd11 september, 2023
    [In Beeld] Decathlon test winkel van de toekomst in Spanje

    Decathlon heeft een nieuw Retail Lab geopend nabij Madrid. De winkel is een experimenteerruimte voor tal van nieuwe technologieën en een vernieuwd klantenparcours.

  • icon
    Vrije tijd8 september, 2023
    Lucien fietst naar Leuven na nieuwe overname

    Lucien, de fietswinkelketen van de groep D’Ieteren, neemt Fietsen King in Leuven over. De retailer opent dit najaar bovendien nog een tweede winkel in de studentenstad.

Evenementen
  • 19
    okt
    Category Management Congress
  • 23
    nov
    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon
    Mode5 september, 2023
    Shoeby is zoveelste Nederlandse retailer die dreigt om te vallen
  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk
  • icon
    Mode14 september, 2023
    Tweedehandsverkoop vreet aan online moderetailers
  • icon
    Food22 september, 2023
    Match en Smatch stoppen: Colruyt koopt 57 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN