RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Casa
  • Onderwerpen E-commerceInterviewLogistiekRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casa startte op twee weken tijd met eigen e-commerce

icon
Wonen16 november, 2022
2022F1012

Op veertien dagen tijd je assortiment online zetten en e-commerce binnenshuis opstarten? Casa deed het. De interieurketen moest bliksemsnel schakelen toen de winkels bomvol kerstdecoratie waren, maar net dan in lockdown gingen. Vandaag plukt Casa er nog steeds de vruchten van.

Halsoverkop online

Wat een strategisch plan voor de lange termijn was, moest in enkele weken tijd een heel concrete en praktische realiteit worden. Toen corona uitbrak, is Casa versneld op de e-commercetrein gesprongen – en niet zo’n beetje. “Ons strategisch plan 20.20 had al tot doel een omnichannelstrategie te realiseren. Begin 2020 was het zo dat vooral de meubelen online beschikbaar waren en de fulfilment bij een externe dienstverlener was ondergebracht”, vertelt logistiek directeur Walter Goossens.

E-commerce was er toen als gemaksoplossing voor de consument: meubelen laten thuisleveren was begin 2020 nog een vrij nieuwe service bij Casa, enerzijds omdat de fysieke winkels niet altijd de plaats hadden voor het groeiende meubelassortiment en anderzijds als oplossing voor stadsbewoners die niet met de auto komen. Voor kleinere objecten bood Casa ‘click&collect’ aan: de voorraad in de winkels was op de website te zien, zodat klanten konden reserveren en een paar uur later al konden ophalen.

Van een pallet naar vier kerstballen

“Het omnichannelidee was er dus al”, zegt Goossens, maar om zelf de e-commerce te organiseren was het bedrijf op dat moment niet klaar. Dat zou snel veranderen: toen de tweede coronagolf uitbrak eind 2020 hadden de winkels zich net helemaal opgemaakt voor de belangrijke eindejaarsperiode. De winkels waren bomvol kerstdecoratie en feestartikelen, en toen moesten ze weer dicht. “We zaten met al dat eindejaarsassortiment, dus hebben we besloten alles online te brengen. In 14 dagen tijd hebben we volledig de omslag naar e-commerce gemaakt.”

De omslag had een enorme impact, niet het minst op het Europese distributiecentrum in Olen. “Van bulk- en winkelverpakkingen moesten we plots individuele orders gaan picken. Van een pallet naar vier kerstballen, in twee weken tijd… Gelukkig hebben we snel geïnvesteerd in een geïntegreerd warehousesysteem van Centric en een verpakkingsmachine op maat. Zonder te kunnen proefdraaien, zonder te kunnen testen, zijn we recht de eindejaarsperiode in gevlogen.”

De ad hoc-oplossing werd een succesverhaal en sindsdien Casa heeft beslist om de e-commerce in alle landen in eigen handen te nemen. Goossens: “Vandaag is het nog altijd duidelijk dat online onze groeipiste is, altijd in combinatie met click&collect. Alleen in Zwitserland is thuislevering op dit moment nog niet mogelijk, omwille van exportreglementering, maar dat komt in 2023 in orde.”

Klanten verkiezen de winkel

Sinds corona is de online omzet meer dan verdubbeld, al is het een publiek geheim dat nu overal in de sector vertraging te zien is. “Het is misschien een terugval op onze ambities, maar geen terugval op zich. E-commerce blijft groeien. De waarde per bestelling is enorm gestegen, klanten bundelen zoveel mogelijk om de thuisleveringskost te drukken. Ook zien we dat onze klanten zich duidelijk het comfortabelst voelen bij afhaling in de winkel – wat trouwens niet enkel meer voor winkelvoorraad mogelijk is. De klant kiest vandaag zelf of ze laten thuisleveren, vanuit het centraal magazijn laten leveren in de winkel of beschikbare winkelvoorraad reserveren.”

“Onze klanten komen graag naar de winkel. Al merken we dat we online ook ander klanten kunnen bereiken, jongeren maar zeker ook de B2B-klanten, een segment dat gestadig groeit”, aldus Goossens. Het bewijst voor hem dat het opzet van 20.20 gelukt is: van een verouderde, verlieslatende formule is Casa omgeturnd tot een trendy, inspirerende keten die meer dan accessoires en cadeaus verkoopt en ook jongere consumenten aanspreekt.

“We besteden heel veel aandacht om een goede trendvolger te zijn. We hebben ook een volledig nieuwe marketingafdeling opgestart, waarmee we digitale skills in huis hebben gehaald, aangevuld met e-commercespecialisten. De omnichannelstrategie draagt zichtbaar bij en we zijn nu klaar voor verdere groei.”

Op de uitverkochte RetailDetail Night op 24 november vertelt Walter Goossens meer over de omnichannelshift van Casa tijdens het voorprogramma Trends in e-commerce. Hij deelt er het podium met INNO, Newpharma, eFarmz en meer.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Op veertien dagen tijd je assortiment online zetten en e-commerce binnenshuis opstarten? Casa deed het. De interieurketen moest bliksemsnel schakelen toen de winkels bomvol kerstdecoratie waren, maar net dan in lockdown gingen.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    JYSK heropent drie vernieuwde winkels op één dag

    Twee derde van de winkels van JYSK in Nederland steekt nu in een nieuw jasje, nadat drie vernieuwde winkels vandaag tegelijk de deuren heropenden.

  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    [Interview] “Het Ikea-model is in crisistijden op zijn best”

    Ikea is halverwege zijn boekjaar en viert zijn tachtigste verjaardag. Het moment dus om even stil te staan met Tolga Öncü, Head of Retail van Ingka Group.

  • icon
    Wonen14 maart, 2023
    Jan Ollevier koopt “zijn” Exterioo en Juntoo terug

    Jan Ollevier koopt alle aandelen terug van Exterioo en Juntoo, de ketens die hij heeft opgericht. Investeerder Vendis had een minderheidsbelang.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN