BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
user
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Transportvakbonden menen dat Ikea buitenlandse truckchauffeurs 'uitbuit'

iconWonen15 augustus, 2014

“Sociale dumping en concurrentievervalsing”

Eerder dit jaar schreef Ikea een tender uit voor een nieuw transportcontract voor trajecten vanuit zijn distributiecentra in Genk en Oosterhout naar zijn woonwinkels in België en Nederland. Eén van de transportbedrijven die het contract binnenhaalde, werkt volgens de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) en zijn Nederlandse tegenhanger (FNV Bondgenoten) met 10 Belgen, naast 20 Slovaken en 70 Bulgaren. 

“Deze chauffeurs verdienen amper 2,5 euro bruto per uur, een kwart van een Belgische of Nederlandse vrachtwagenchauffeur”, beweren de vakbonden nu. De bonden spreken dan ook van sociale dumping en oneerlijke concurrentie. 

Wettelijk valt hier weinig tegen te beginnen, klinkt het, al was het maar omdat onze “inspectiediensten niet bevoegd zijn in het buitenland”. Daarom zetten de vakbonden nu de opdrachtgevers publiekelijk te kijk. “Te beginnen bij Ikea”, want er staan nog andere multinationals op het lijstje van BTB en FNV Bondgenoten. Beide bonden zijn alvast gestart met een online campagne om Ikea tot actie aan te zetten. 


“Gedragscode Ikea geldt ook voor transporteurs”

In een reactie laat Ikea weten geen specifieke regels te hebben rond de nationaliteit van de chauffeurs in dienst bij de transporteurs die voor haar werken. “Maar wij verwachten van onze transportleveranciers dat ze voldoen aan alle voorschriften die gerelateerd zijn aan werkgelegenheid, lonen en arbeidsomstandigheden, en de relevante wetgevingen. (…) Dat is de reden waarom de gedragscode die we opleggen aan onze leveranciers ook geldt voor de transportsector”, luidt het. 

Ikea heeft naar eigen zeggen een onderzoek gevoerd bij zijn transportleveranciers in België en Nederland en geen aanwijzingen gevonden dat zij de wetgeving of de regels breken. De keten vraagt de bonden wel om “indien zij concrete voorbeelden hebben van waar we zouden gefaald hebben, deze voor te leggen”. Ikea belooft die gevallen dan “onmiddellijk nader te zullen onderzoeken”.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

“Sociale dumping en concurrentievervalsing” Eerder dit jaar schreef Ikea een tender uit voor een nieuw transportcontract voor trajecten vanuit zijn distributiecentra in Genk en Oosterhout naar zijn woonwinkels in België en Nederland. Eén van de transportbedrijven die het contract binnenhaalde, werkt volgens de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) en zijn Nederlandse tegenhanger (FNV Bondgenoten) met 10 Belgen, naast 20 Slovaken en 70 Bulgaren.  “Deze chauffeurs verdienen amper 2,5 euro bruto per uur, een kwart van een Belgische of Nederlandse vrachtwagenchauffeur”, beweren de vakbonden nu. De bonden spreken dan ook van sociale dumping en oneerlijke concurrentie.  Wettelijk valt hier weinig tegen te beginnen, klinkt...

Meer Wonen
Bekijk meer
  • iconWonen13 mei, 2022
    Ikea bouwt magazijnen om voor e-commerce

    Ikea wil verder inzetten op e-commerce door de onlinefulfilment vanuit de winkels te organiseren. De magazijnen van de woonwarenhuizen worden omgebouwd tot e-commercecentra, ook in België.

  • iconWonen9 mei, 2022
    IKEA investeert drie miljard om winkels toekomstbestendig te maken

    IKEA wil klanten in zijn fysieke woonwarenhuizen nog meer inspireren. Tegelijk worden de winkels gereorganiseerd met het oog op e-commerce en thuisbezorgen. Dat mag wat kosten, zegt uitbater Ingka Group. Snelle leveren, lagere kosten Ondanks de sterke groei van e-commerce blijven fysieke winkels een essentieel onderdeel van het zakenmodel van...

  • iconWonen9 mei, 2022
    Meubelmerk Made breidt marktplaats uit met overname

    Onlinemeubelmerk Made neemt het Britse platform Trouva over om zich verder te ontwikkelen tot woon- en lifestyleplatform.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Drones beleveren 4 miljoen huishoudens voor Walmart
  • iconAlgemeen25 mei, 2022
    Marks & Spencer na 6 jaar transformatie: nog 32 winkels te sluiten
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be