RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven IKEA
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Ikea er bewust voor kiest omzet te verliezen

icon
Wonen10 oktober, 2024

Ikea verkocht afgelopen jaar meer en kreeg extra bezoekers over de vloer. Toch daalde de omzet, omdat de meubelketen de prijzen verlaagde: geen misrekening, maar een bewuste strategie, klinkt het.

Alles voor volume en marktaandeel

Ikea heeft de prijzen van meer dan 3.000 producten doen dalen in boekjaar 2024, waardoor de prijzen gemiddeld 10% lager uitkwamen. De gevolgen laten zich echter voelen: de omzet van retailtak Ingka Group daalde wereldwijd met 5% naar 39,6 miljard euro. In Nederland zakte de omzet met 1,3% naar 1,62 miljard euro. In België, waar de Zweedse keten veertig kaarsjes uitblaast, hield de verkoop nog met het beste stand: de omzet zakte er met 0,83% naar 1,2 miljard euro.

Toch is Ikea tevreden met de resultaten. Die zijn volgens de meubelreus immers precies zoals verhoopt: in een krimpende markt winnen de woonwarenhuizen marktaandeel. In Nederland steeg het aantal fysieke winkelbezoeken met 8,3% en het aantal online bezoeken met 6%, terwijl het verkochte volume in België met 3,5% toenam. Online is het aantal bezoekers in België zelfs met 18,5% gestegen. Een vijfde van de omzet komt in België uit e-commerce, in Nederland al 30%.

CEO André Schmidtgall legt uit dat volumegroei de prioriteit was. Door meer volume te draaien, kan Ikea nog lagere inkoopprijzen onderhandelen en de prijzen verder verlagen. Met name in de slaapafdeling zijn in september nog eens meer dan 300 producten in prijs verlaagd. De omzet zal zo in 2025 weer (bescheiden) groeien, meent de topman.

Lockers en Zweedse balletjes

Tegelijk zet Ikea verder in op nieuwe omnichannelconcepten, zoals de lockers voor online bestellingen die ondertussen al in vier Belgische vestigingen te vinden zijn. Ze werden al door 13.000 klanten gebruikt en op korte termijn zullen ook de andere winkels lockers krijgen. In Nederland opende in Leeuwarden dan weer een eerste “Plan & Order Point”, een showroomconcept voor regio’s die geen grootschalig woonwarenhuis in de buurt hebben.

Opvallend: ook de food-afdeling neemt aan belang toe. Mede dankzij prijsverlagingen was er in België een stijging van 6,2% in de verkoop binnen de bistro, het restaurant en de Swedish Food Market. Nu op restaurant gaan een stuk duurder is geworden, biedt Ikea een toegankelijk alternatief.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

  • icon
    Wonen2 juli, 2025
    Ikea rolt nieuw loyalty-puntensysteem uit voor klanten

    Ikea lanceert een vernieuwd loyaltyprogramma voor Ikea Family-leden. Via het nieuwe puntensysteem ontvangen klanten persoonlijke kortingen, die ze flexibel kunnen inzetten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN