RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Blokker gaat niet ten onder”

icon
Algemeen24 juli, 2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Bod van Albert Heijn

Dat het geen haar heeft gescheeld of Albert Heijn had al in 1961 het familiebedrijf Blokker overgenomen: het is één van de leuke anekdotes die je te weten komt in het boek ‘Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd’ over de rijke geschiedenis én over de huidige problemen van het concern. In elk geval geven journalist Bas Nieuwenhuijsen (o.a. ANP, NOS) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media) blijk van een goed gevoel voor timing.  
 

De problemen bij Blokker dateren nochtans niet van gisteren, vertelt Richard Otto aan RetailDetail. “Jaap Blokker was een enorm retailtalent, maar hij innoveerde te weinig. Hij geloofde niet in online en investeerde onvoldoende in systemen voor administratie en inkoop. Ergens is dat begrijpelijk: retailers draaien elk dubbeltje om en online verdient bijna niemand geld. Maar zo mis je de boot dus compleet. En vandaag staan er wel bestelzuilen in elke Blokkerwinkel, maar of dat nu de oplossing is? Gaan mensen echt naar de winkel om een online bestelling te plaatsen, terwijl ze toch allemaal een mobieltje hebben?”

 

Durven verrassen

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt hij. “Er was niet enkel de concurrentie van online en van Action, het ging verder. Supermarkten gingen non-food verkopen, doe-het-zelfketens voegden woonaccessoires toe aan het assortiment, drogisterijketens gingen speelgoed verkopen…”
 

De vraag is wat Blokker daaraan kan verhelpen? “Ze hebben nog hun A-locaties, daar valt nog wat mee te doen. Ze moeten weer durven te verrassen. Dat deden ze vroeger erg goed, toen waren ze een echte voorloper in trends. Maar dat zijn ze kwijtgespeeld.”
 

Ook moet Blokker meer prijscompetitief worden. Moet de keten dan Action achterna? “Deels wel. Blokker moet enerzijds kwaliteit blijven leveren met sterke A-merken, maar anderzijds kunnen ze het niet maken om schuursponsjes te verkopen aan het dubbele van de prijs bij Action. Dus in die prijsconcurrentie zullen ze toch mee moeten. En ze kunnen dat ook, want ze kopen uiteindelijk bij dezelfde fabrieken als Action of Kruidvat.”

 

Nood aan lichtpuntjes

De toekomst hoeft er niet somber uit te zien voor Blokker. “Nu durven ze wel keuzes te maken.  Maar er zullen wel lichtpuntjes moeten komen, en voorlopig zie ik die nog niet. Er moeten snel positieve cijfers volgen, anders zou de familie haar conclusies kunnen trekken.” In elk geval is dit een heel ander verhaal dan dat van V&D, waarover Richard Otto ook een boek publiceerde. “Daar was de familie al weg, het bedrijf was in handen van een kapitaalfonds zonder heritage en zonder toekomstvisie. Die val kon je zien aankomen.”
 

Richard Otto denkt dus niet dat Blokker ten onder gaat. “Maar misschien zullen we in de toekomst geen Blokker meer hebben in elke stad. Zelf woon ik in Hilversum, toch geen al te grote stad, en hier zijn wel vier Blokkers. Best mogelijk dat er uiteindelijk maar één zal overblijven.”
 

Het boek ‘Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd’ is voor 15,95 euro te koop in de boekhandel en online. 

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN