Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen | RetailDetail

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen
shoppingstreetinnovationlab.com

Vandaag werd het startschot gegeven van het Shopping Street Innovation Lab: de Beethovenstraat in Amsterdam wordt het komende jaar een plek waar handelaars nieuwe technologieën op vlak van retail gaan uittesten.

Fysieke winkels relevant houden

Het Shopping Street Innovation Lab is een samenwerking tussen de Winkeliersvereniging Beethovenstraat, trendbureau HBMEO en de Hogeschool Amsterdam. Het doel is om het komende jaar verschillende innovaties uit te testen, zoals interactieve beeldschermen, smart stickers en zelfs robots die de klanten kunnen adviseren. De resultaten van de tests zullen onderzocht worden door de studenten van de hogeschool.

 

“De vraag was concreet wat er moet gebeuren om de fysieke winkelstraat relevant te houden. Retailers zien natuurlijk ook wel in dat ze stappen moeten zetten om traffic te blijven behouden. Kleine winkeliers hebben onvoldoende mogelijkheden om zelf innovaties te ontwikkelen. Wij helpen ze daarbij om in samenwerking met partners nieuwe innovaties naar de winkelstraat te halen”, zegt Vincent van Dijk van HBMEO.

 

Er worden niet alleen enkele nieuwe technologieën getest, maar ook een aantal nieuwe vormen van dienstverlening, zoals 'same day delivery'. Het is mogelijk dat het project na een jaar nog verlengd wordt, als dat nodig blijkt voor het onderzoek. “We willen straks weten wat voor effect al deze innovaties hebben opgebracht. Niet alleen de Beethovenstraat kan daarvan profiteren, maar de totale retailbranche”, aldus Van Dijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.