Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen | RetailDetail

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen
shoppingstreetinnovationlab.com

Vandaag werd het startschot gegeven van het Shopping Street Innovation Lab: de Beethovenstraat in Amsterdam wordt het komende jaar een plek waar handelaars nieuwe technologieën op vlak van retail gaan uittesten.

Fysieke winkels relevant houden

Het Shopping Street Innovation Lab is een samenwerking tussen de Winkeliersvereniging Beethovenstraat, trendbureau HBMEO en de Hogeschool Amsterdam. Het doel is om het komende jaar verschillende innovaties uit te testen, zoals interactieve beeldschermen, smart stickers en zelfs robots die de klanten kunnen adviseren. De resultaten van de tests zullen onderzocht worden door de studenten van de hogeschool.

 

“De vraag was concreet wat er moet gebeuren om de fysieke winkelstraat relevant te houden. Retailers zien natuurlijk ook wel in dat ze stappen moeten zetten om traffic te blijven behouden. Kleine winkeliers hebben onvoldoende mogelijkheden om zelf innovaties te ontwikkelen. Wij helpen ze daarbij om in samenwerking met partners nieuwe innovaties naar de winkelstraat te halen”, zegt Vincent van Dijk van HBMEO.

 

Er worden niet alleen enkele nieuwe technologieën getest, maar ook een aantal nieuwe vormen van dienstverlening, zoals 'same day delivery'. Het is mogelijk dat het project na een jaar nog verlengd wordt, als dat nodig blijkt voor het onderzoek. “We willen straks weten wat voor effect al deze innovaties hebben opgebracht. Niet alleen de Beethovenstraat kan daarvan profiteren, maar de totale retailbranche”, aldus Van Dijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.