RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

icon
Algemeen23 februari, 2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

 

“Liggen op schema”

“Het gaat ontegenzeggelijk beter. De winkels worden beter bezocht en de omzet steeg de afgelopen maanden met 7 à 8% op jaarbasis”, zei Meijer aan De Telegraaf. Toch verwacht de topman dit jaar nog geen winstcijfers: “De marge erodeert nog onder druk van de oude winkels”, zegt Meijer, “maar in april zijn alle ruim 400 winkels omgebouwd. Mede om de marge te verbeteren introduceert Blokker 1.200 huismerken. Ik verwacht daar veel van. Ons plan is eind 2019 winst te maken en we liggen op schema.”

 

Daarvoor werd 500 miljoen euro geïnvesteerd in het ombouwen van de winkels, vooral in Nederland dan. In België wordt er veel minder uitgegeven en sloot de keten de voorbije jaren vooral winkels. Blokker heeft in België momenteel nog iets meer dan honderd winkels.

 

Bij het ombouwen van die winkels werd er gekozen om voor een groot stuk terug te gaan naar de oorsprong van Blokker als huishoudwinkel, met lage prijzen, voldoende promoties en typische producten. Ook speelgoed werd teruggebracht, nadat het tijdelijk uit de winkels verdween. “Speelgoed heeft een potentiële omzet van 30 à 40 miljoen euro. Met Sint kocht een op de drie gezinnen met kinderen onder de twaalf jaar een cadeau bij Blokker. Wij moeten bezoekers terughalen naar de winkels. Op speelgoed hebben we niet veel verdiend, maar we verkochten daardoor wel veel meer andere producten.”

 

Marketing

Om die klanten terug te halen komt er ook een forse investering in marketing, met onder andere elke week reclame op tv. “Maar dat is in het huidige retaillandschap, waar snelheid geboden is, niet genoeg. Je moet eigentijds, flexibel en verrassend zijn”, aldus Meijer. Op de andere kosten werd dan weer flink bespaard: een distributiecentrum ging dicht en loonkosten en de huurprijzen werden aangepakt. “De inkoop werd op de schop genomen. Er zijn twee kantoren geopend in Hongkong en Sjanghai, waardoor we in plaats van met tussenhandelaren, direct zaken doen met de fabriek.”

 

Volgens Meijer is de familie Blokker alvast tevreden met de veranderingen bij de keten die hun naam draagt. “Ze zijn blij dat Blokker weer dichtbij de klanten staat en met aantrekkelijke aanbiedingen komt.” Een verkoop van de keten komt er volgens de topman dan ook niet. “Daar weet ik niets van. En ik zou dat toch moeten weten.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN