'Blurring' rukt op in detailhandel | RetailDetail

'Blurring' rukt op in detailhandel

'Blurring' rukt op in detailhandel

Het aantal concepten waarin horeca en detailhandel elkaar ontmoeten, neemt in hoog tempo toe in Nederland. Volgens Jan Willem Grievink van het Food Service Instituut is 'blurring' een logische trend.

Fietsen repareren en koffiedrinken

Grievink zegt in Het Financieele Dagblad dat "De klassieke grenzen tussen horeca en winkels vervagen. Je komt binnen en denkt: is het een traiteur, een café of een winkel". Een voorbeeld is de conceptwinkel Hutspot vlakbij de Albert Cuijp in Amsterdam: op de benedenverdieping worden meubels, fietsen, olijfolie en fotoboeken verkocht, op de bovenverdieping is een alternatief café gevestigd.

 

Lola Bikes and Coffee in Den Haag is een ander voorbeeld: daar worden fietsen gerepareerd terwijl de eigenaar geniet van koffie. Eigenaar Arthur Wieffering en zijn medewerkers hebben een eigen koffieblend ontwikkeld, terwijl de aanwezige melk van een eigen koe komt.

 

Volgens Wieffering is 'blurring' een logische trend: gewoon de deur opendoen en hopen dat er iemand binnenkomt "is allang niet meer voldoende. Je moet origineel zijn, combinaties maken, keihard werken en passie hebben voor wat je doet." Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland bevestigt dat veel zaken waarin detailhandel en horeca op een unieke manier met elkaar worden verweven bovengemiddeld goed draaien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.