'Blurring' rukt op in detailhandel

'Blurring' rukt op in detailhandel

Het aantal concepten waarin horeca en detailhandel elkaar ontmoeten, neemt in hoog tempo toe in Nederland. Volgens Jan Willem Grievink van het Food Service Instituut is 'blurring' een logische trend.

Fietsen repareren en koffiedrinken

Grievink zegt in Het Financieele Dagblad dat "De klassieke grenzen tussen horeca en winkels vervagen. Je komt binnen en denkt: is het een traiteur, een café of een winkel". Een voorbeeld is de conceptwinkel Hutspot vlakbij de Albert Cuijp in Amsterdam: op de benedenverdieping worden meubels, fietsen, olijfolie en fotoboeken verkocht, op de bovenverdieping is een alternatief café gevestigd.

 

Lola Bikes and Coffee in Den Haag is een ander voorbeeld: daar worden fietsen gerepareerd terwijl de eigenaar geniet van koffie. Eigenaar Arthur Wieffering en zijn medewerkers hebben een eigen koffieblend ontwikkeld, terwijl de aanwezige melk van een eigen koe komt.

 

Volgens Wieffering is 'blurring' een logische trend: gewoon de deur opendoen en hopen dat er iemand binnenkomt "is allang niet meer voldoende. Je moet origineel zijn, combinaties maken, keihard werken en passie hebben voor wat je doet." Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland bevestigt dat veel zaken waarin detailhandel en horeca op een unieke manier met elkaar worden verweven bovengemiddeld goed draaien.

Tags: