Consumenten kopen amper bij sociale ondernemingen | RetailDetail

Consumenten kopen amper bij sociale ondernemingen

Consumenten kopen amper bij sociale ondernemingen

Ondanks mooie intenties kopen bijzonder weinig consumenten producten of diensten bij sociale ondernemingen: amper tien procent van de ondervraagden zegt er ooit iets gekocht te hebben.

Niet herkenbaar genoeg

Nochtans zegt 66% van de Nederlanders dat ze best producten of diensten willen afnemen van sociale ondernemingen, maar in de praktijk blijft van dat idee nog maar weinig over. Ruim 10% van de ondervraagden zegt ooit al eens iets gekocht te hebben bij een sociale onderneming, 40% zeker niet. De helft van de ondervraagden heeft zelfs geen idee of ze dat ooit gedaan hebben.

 

Veel consumenten weten dan ook vaak niet of een onderneming een sociale functie heeft of niet. Ongeveer 90% zegt niet te zien of een onderneming een sociale onderneming is en 80% stelt online nog nooit een sociale onderneming gezien te hebben. 77% van de respondenten wil dan ook dat sociale ondernemingen zich onmiddellijk kenbaar maken, al zegt 87% bij de keuze voor een product of dienst er niet op te letten of een onderneming sociaal is of niet.

 

"Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal”, stelt Eric Buckens van het ABN AMRO Social Impact Fund.

 

Om die vindbaarheid te verhogen heeft ABN Amro de zoekmachine The Good Search gelanceerd, die als eerste zoekresultaten steevast sociale ondernemingen toont.  Nederland telt momenteel tussen 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen en dat aantal stijgt nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.