Hudson's Bay Company gaat voor expansie in Nederland en Duitsland

Hudson's Bay Company gaat voor expansie in Nederland en Duitsland

Hudson's Bay Company gaat voor expansie in Nederland en Duitsland

Hudson's Bay Company wil nieuwe winkels openen in Nederland en Duitsland. De Canadese winkelketen heeft de ambitie zijn omzet in Europa met een vijfde omhoog te stuwen, zei voorzitter en grootaandeelhouder Richard Baker vrijdag in Düsseldorf.

Investering van 400 miljoen

Hudson's Bay Company (HBC) kwam donderdag in het nieuws met het verrassende vertrek van zijn Belgische CEO Olivier Van den Bossche. Vrijdag ontvouwde de retailer zijn plannen voor de komende jaren: de groep wil zijn omzet in Europa de komende twee jaar met 20% opdrijven, met volgens CEO Jerry Storch een nog grotere toename van de winst.

 

Dit jaar zal Hudson's Bay in Europa zowat 400 miljoen euro investeren. Een deel daarvan vloeit naar Duitsland, waar HBC vijf vestigingen van de designer outlet Saks off 5th wil openen. Geruchten over een eventuele verkoop van zijn Duitse dochter Galeria Kaufhof, de vroegere Duitse eigenaar van de Belgische Inno's die eind 2015 werd overgenomen door de Canadezen, werden bij die gelegenheid afgedaan als "absurd",

 

Dan toch geen nieuwe winkels in België

Het grootste deel van de investering vloeit echter naar Nederland, waar er dit jaar tien Hudson's Bay-warenhuizen komen en één Saks off 5th. HBC wil het gat in de markt na het faillissement van V&D vullen. "Nederland wordt een laboratorium voor de hele wereld", zo werd Baker donderdag geciteerd in de Nederlandse media.

 

Een woordvoerder van HBC verduidelijkt dat er geen plannen zijn voor nieuwe winkels in België. Er zijn wel de gebruikelijke jaarlijkse investeringen in de winkels, maar winkelopeningen zijn niet gepland. Daarmee worden eerdere uitspraken van Richard Baker tegengesproken: die had het vorig jaar wel nog over nieuwe openingen, zij het zonder concrete details te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.